פאנטה: איראן מבריחה טילי כתף נגד מטוסים לגורמים קיצוניים

שר ההגנה האמריקני ל"וול סטריט ג'רנל": משמרות המהפכה האיראניים מנסים לקעקע את היציבות במזרח התיכון על-ידי הברחת טילי כתף נגד מטוסים לגורמים קיצוניים באזור

שר ההגנה של ארצות הברית ליאון פאנטה אומר שמשמרות המהפכה באיראן מבריחים טילי כתף נגד מטוסים לגורמים קיצוניים במזה"ת במאמץ לקעקע את היציבות באזור. טילים כאלה, שידועים בשם manpad, ניתנים לשיגור על-ידי אדם בודד והם מסוגלים להפיל גם מטוסי נוסעים גדולים בגבהים נמוכים, במהלך המראה או לפני נחיתה את הדברים אמר פאנטה, שעומד לפרוש בקרוב מתפקידו, בראיון ל"וול סטריט ג'רנל".

פאנטה אמר, שמיזמי ההברחה של הטילים מהווים הסלמה מסוכנת: "אין שום ספק, שכאשר מתחילים להפיץ טילי כתף בשטח, הם מהווים איום, לא רק על מטוסים צבאיים אלא גם על מטוסים אזרחיים. זו הסלמה".

גורמי ממשל מערביים מודאגים מזה זמן רב מתפוצתם הגדולה של טילים כאלה ומהסכנה שהם מהווים למטוסי נוסעים וכן למסוקים ומטוסי קרב צבאיים. דו"חות עדכניים של סוכנויות מודיעיניות אמריקניות מצביעים על מאמצי חדשים של איראן להבריח טילי כתף, אך רק משלוחים מעטים של טילים אלה נפלו לידי המערב לפני ה-23 בינואר, כאשר תימן, בסיוע של ארה"ב, עיכבה ספינה שנשאה טילי כתף. "זו היתה אחת הפעמים היחידות שראינו זאת", אמר פאנטה.

חוקרים אמריקניים אמרו, שיש ראיות שמצביעות על כך שמאחורי הברחות הטילים ניצבים משמרות המהפכה של איראן.

פאנטה אמר, שארה"ב מגבירה את מאמצי ההתמודדות עם הטילים האיראניים והיא מובילה תרגיל רב-לאומי, שיערך עד ה-7 בפברואר באמירויות הערביות המאוחדות לשיפור האמצעים להדברת מאמצי ההברחה של טילים איראניים.

טילי כתף הם מקור דאגה גדול בישראל, מציין ה"וול סטריט ג'רנל". פקידים אמריקניים מאמינים שאיראן שולחת כלי נשק דומים לחמאס ברצועת עזה ולחיזבאללה. טילי כתף יאפשרו לחמאס להפיל מטוס ישראלי.