קוזניצקי: "שנתניהו ימכור לציבור דירות ב-30% פחות"

בעל השליטה במנרב: "ריסוק מחירי הדירות יביא לאסון" ■ "הבנקים למשכנתאות יתמוטטו; מה יהיה עם משפחה שקנתה דירה ב-2 מיליון שקל?"

ערב הבחירות, הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בכוונתו לפעול להורדת מחירי הדירות ב-30%, ולהציף את ישראל בדיור בר-השגה.

"אני מציע שהציבור ייגש לנתניהו שימכור לו דירות ב-30% פחות", אומר אברהם קוזניצקי, בעל השליטה בחברת מנרב. "אין סיכוי שזה יקרה ואסור להביא למצב של ריסוק מחירים, אלא לריסון מחירים. ריסוק מחירי הדירות יביא לאסון. המשמעות היא שכל הבנקים למשכנתאות יתמוטטו. מה יהיה עם משפחה שקנתה דירה ב-2 מיליון שקל, ויום אחד היא תהייה שווה פתאום 1.4 מיליון שקל? הבנק יהיה חסר סבלנות. ומה יהיה עם קבלנים שרכשו כדת וכדין קרקעות במחירים מסוימים, ובן לילה לא יוכלו למכור דירות שמחיריהן צנחו ב-30%? מי ייהנה מזה שעשרות קבלנים יתמוטטו? צריך להבין שכבר היום אין קבלן שמרוויח 20% ולא 30%, ואשרי הקבלן שמרוויח 10%".

נתניהו כנראה לא סבור שמדובר בתסריט כה שחור.

"כי להגיד שמחירי הדירות יצנחו זה סם להמונים. בחטיבה המסחרית של בנק ישראל דווקא אומרים שהמחירים יעלו. זה לא אחראי להכריז כל יום הכרזות סותרות. אני חושב שהגיע הזמן שהממשלה ובראשה משרדי השיכון האוצר, תקים צוות מומחים מצומצם שיקבל מנדט של שלושה חודשים לכל היותר, ויבנה תוכנית רצינית שתביא להורדה של אחוזים בודדים במחירי הדירות, ואז תהיה מגמה שפויה כאן בארץ. לפני שמדברים על ריסוק מחירים, שיסתכלו על ארה"ב ואירופה, מה קרה שמחירי הדירות שם ירדו. כל הכלכלה התרסקה".

מה הפתרון שאתה מציע?

"את ענף הנדל"ן צריך לחלק לשלוש קבוצות אוכלוסייה: לזוגות צעירים צריך לתת תנאים והקלות שיוכלו לקנות דירות, משפרי דיור לא צריכים לקבל את אותם תנאים ובטח ובטח לא משקיעים. מי שנדפק ממחירים קורסים הם החלשים, לא אלה שיש להם שלוש דירות. בארה"ב בנקים זרקו אנשים מהבתים. קריסת מחירים פה יכולה להביא לתמונה דומה".

מה היית ממליץ לנגיד בנק ישראל החדש?

"בכנות? שלא יקח את התפקיד. ואם הוא לקח, אז קודם שילמד ולא יחליט. מה שרואים מבחוץ הוא לא תמיד מה שקורה בפנים. שילמד היטב את הנושא, כי כל תנודה קטנה שלא רואים מיד, יכולה להשפיע רבות על הענף בהמשך. הכלכלה במדינה לא כל כך יציבה שאפשר לחבוט בה וצריך לנהוג בזהירות מרובה. לשמור על הקיים לא פחות חשוב מלעשות דברים חדשים. בשנות ה-90 מכרו לעולים דירות בפרויקטים מסוימים ונתנו 100% משכנתא. מכרו להם דירה בלי שום ביקוש וכשהמחירים צללו, הם נותרו בחוסר כל. שום נגיד לא יציל מצב של קריסת מחירים. זה גם כדור שלג שמתגלגל ולא ניתן לדעת איפה יעצור. נתניהו מדבר על 30% וזה יכול גם להגיע ל-50%".

מה אתה חושב על המועמדים להחליף את פישר?

"אני חושב שגליה מאור מתאימה לתפקיד יותר מטרכטנברג, למשל, כי היא מכירה את המגזר הבנקאי, את האנשים העוסקים במלאכה, וזה חשוב כדי להזיז דברים".