אבי דיין עשוי להצטרף לשמעון ברזילי ברכישת יפנאוטו

למשפחת דיין, שבה 12 אחים, עסקים נרחבים בארץ ובחו"ל ■ אם תצטרף משפ' דיין לגרעין השליטה, תנוהל ההחזקה בנפרד משאר עסקיה

אבי דיין מנהל מו"מ מתקדם להיכנס לגרעין השליטה שיתהווה בחברת "יפנאוטו", יבואנית סובארו בישראל, לאחר שזו תימכר לשמעון ברזילי - כך נודע ל"גלובס". ברזילי, זכיין סובארו בירושלים, זכה בתחילת השנה בהתמחרות על רכישת יפנאוטו שנוהלה מול נושי החברה. מאז הוא מנהל מגעים עם דיין וגורמים נוספים שיסייעו לו במימון הרכישה - בהיקף של כ-100 מיליון שקל - מידי גד זאבי, במסגרת הסדר חוב בחברה.

למשפחת דיין, שבה 12 אחים, עסקים נרחבים בארץ ובחו"ל. בישראל שולטים בני המשפחה בין היתר בחברת ייבוא השמנים "פטרוטק" (אבי דיין מכהן כמנכ"ל החברה), בחברת שירותים לרכב, ביבואנית ומשווקת הקרמיקה "שרוני" ובעסקים נוספים. בחו"ל יש לחברה זרוע נדל"ן בשם "דיין גרופ" שעוסקת ברכישה, השבחה, השכרה וניהול של מבנים תעשייתיים ומרכזי מסחר.

המשפחה פעילה גם בשבדיה, שם בבעלותה מספר בנייני משרדים (על פני 200 אלף מ"ר), ובנוסף היא מחזיקה במספר בתי מלון באירופה. בני המשפחה שומרים על פרופיל תקשורתי נמוך וכמעט שאינם נחשפים. את עסקת יפנאוטו יזם אבי דיין, ואם היא תתממש - תנוהל ההחזקה בנפרד משאר עסקי המשפחה.

בסוף השבוע הודיעה יפנאוטו החזקות לבורסה כי קיבלה את הודעת שמעון ברזילי, לפיה השלים את בדיקת הנאותות בחברה לשביעות רצונו המלאה. בכך, מעריכים בענף, נסללה הדרך לאישור העסקה.

ביטחונות משופרים למחזיקי האג"ח

יפנאוטו הייתה בעבר מובילת שוק הרכב בישראל אך בשנים האחרונות היא סובלת משחיקה חדה בהכנסותיה. נתח השוק של סובארו ירד לפחות מ-1% בישראל. את החודשים ינואר-ספטמבר 2012 סיימה יפנאוטו עם הפסד של 37 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 71 מיליון שקל ב-2011 כולה.

אשתקד נכנסה החברה למו"מ עם נושיה (ובעיקר מחזיקי האג"ח, להם היא חייבת כ-100 מיליון שקל). בסופו של דבר הוחלט להכניס משקיע חדש לחברה במקום איש העסקים גד זאבי, במסגרת הסדר חוב.

בחודש דצמבר הגיש ברזילי למחזיקי האג"ח הצעה משופרת, שלפיה יקבלו החזר מלא של החוב בתוך 120 יום לאחר השלמת הרכישה, כולל ריבית פיגורים של 4%. ברזילי ייתן ביטחונות בגובה של 45 מיליון שקל, ואם לא יצליח להשיג מימון לעסקה, יישארו הביטחונות בידי מחזיקי האג"ח.