צייר לי תרומה: תערוכת האמנות למען הוועד למלחמה באיידס

תערוכת האמנות הישראלית למען הוועד למלחמה באיידס, שתתקיים בבניין ההנהלה של בנק הפועלים בת"א בסוף השבוע, תכלול כ-800 יצירות שתרמו יותר מ-600 אמנים

סוף השבוע יתכסו קירות בניין ההנהלה של בנק הפועלים בתל-אביב בכ-800 יצירות אמנות שתרמו יותר מ-600 אמנים למכירה. זוהי תערוכת האמנות הישראלית למען הוועד למלחמה באיידס, המתקיימת זו השנה ה-14.

התערוכה היא הפקת ענק המתנהלת לאורך סופשבוע יחיד ונחשבת לגדולה מסוגה בישראל. היא משמשת כמקור המימון העיקרי של הוועד למלחמה באיידס, העוסק בהגברת המודעות בציבור למניעת איידס, ומסייע לאלפי אנשים, גברים, נשים וילדים החיים עם נגיף ה-HIV.

מבחינה איכותית התערוכה מעורבת מאוד - מאחר שמדובר ביצירות שהאמנים תורמים מהמלאי בסטודיו, ולא בתערוכה אצורה. אפשר לומר שיתרונה בפתיחותה, יש בה מקום לאמנות מצוינת לצד אמנות בינונית ואמנות עממית. ועם זאת יש בה גם ביטוי לכל טעם אמנותי וכל אדם יכול למצוא בה משהו שישקול לרכוש לביתו.

האמנים מחליטים על המחיר

את התערוכה ייסד איש יחסי הציבור רני רהב, שבשנים הראשונות אירח אותה בביתו הפרטי, לקהל מוזמנים מקרב חבריו ומכריו. התערוכה גדלה והתפתחה הודות להיענות שגייס רהב מצד האמנים והקונים גם יחד. כעת התערוכה מוקדשת לזכרה של לאה רבין, שהייתה בתקופתה כאשת ראש הממשלה מראשוני התומכים בתרומה לתחום הלא פופולרי ומעורר הרתיעה של המאבק באיידס ולא בנשאיו.

בהמשך נכנס לתמונה בנק הפועלים ובעלת השליטה, שרי אריסון. הבנק אימץ את תערוכת המכירה כאירוע שנתי המשמש לו פלטפורמה של תרומה לקהילה. הבנק נושא בעלויות הארגון, ההפקה, הפרסום והשיווק של התערוכה, הוועד למלחמה באיידס מטפל במכירה ובקטלוג האינטרנטי, אשר משמש גם למידע ולקשר עם האמנים.

בין האמנים הפכה התערוכה לאחד מאירועי התרומה המכוננים ש"אם אתה לא שם אתה לא קיים". זאת, גם בזכות המיתוג שלה כ"תערוכת האמנות הישראלית". בעבר אף הוציאו קטלוג מודפס לתערוכה, ששימש כמעין ידיעון להכרת האמנים, אך בשנים האחרונות הוחלט להסתפק בקטלוג אינטרנטי (באתר הוועד למלחמה באיידס) מטעמי חיסכון.

בעקבות הפופולריות שלה והתמיכה בנושא, תורמים למכירה עבודות צעירים בראשית דרכם לצד ותיקים ומפורסמים. האמנים הם שמחליטים מה המחיר המבוקש עבור עבודותיהם. טווח המחירים בתערוכה ינוע השנה בין 180 שקל לעבודה הזולה ביותר - קערת קרמיקה של אילן בוברמן - לבין 100 אלף שקל, לציור השמן "תל דן" של דיאגו גולדפרב.

עם זאת, ניתן למצוא בתערוכה יצירות מגוונות של אמנים פעילים, במחירים שנעים בין כמה מאות שקלים לאלפי שקלים בודדים ועד לעשרות אלפים במקרה של אמנים ידועים ומבוקשים ביותר.

כאן תמצאו למשל עבודה של לאה ניקל ב-6,000 שקל, מונופרינט של יגאל תומרקין ב-2,000 שקל, ציור מסדרת הברושים של עליזה אולמרט ב-20 אלף שקל או של סעיד אבו שקרה ב-7,000 שקל.

בעקבות מחאת האמנים לפני מספר שנים נקבע בהסכם עם הוועד למלחמה באיידס כי האמנים יקבלו 17% ממחיר המכירה של עבודתם. אם פדיון המכירה כולה יעלה על 1.5 מיליון שקל - יקבלו האמנים תוספת לחלקם. הסכם זה סלל את הדרך לתיקון יסודי בנוהג לבקש מאמנים יצירות למכירות תרומה, שבעבר התנהלו ללא תמורה לאמנים.

התערוכה נפתחת ביום שישי למוזמנים בלבד. הפתיחה לקהל הרחב במוצ"ש, 9.2, בשעות 19:00-23:00. בניין בנק הפועלים, יהודה הלוי 63, ת"א