מצטמקת, מדשדשת ואפורה

בורסת ת"א צריכה להתכונן לגיוס אנשים שיזרימו דם חדש

"שוק ההון אינו מתאים לכל החברות בארץ. שהחברות הקטנות ילכו לבנקים", כך אמר היום סם (שמואל) ברונפלד, יו"ר הבורסה בתל אביב, בפורום בנושא שוק האג"ח הקונצרני בישראל, שערכו משרד רואי החשבון BDO זיו האפט וחברת הדירוג מידרוג (ראו ידיעה על הפורום בעמ' 9).

האמירה הזו של ברונפלד, שלמעשה שוללת מהחברות הקטנות את הלגיטימיות לגייס הון בבורסה, מצטרפת לאמירות קודמות שלו בנושא מצבה העגום של הבורסה בתל אביב. "הגויים הם שחירבו את המצב", הוא הסביר רק לפני מספר חודשים איך נקלעה הבורסה המקומית למצבה. בשני המקרים המוטיב החוזר הוא דומה: האחריות נזרקת הלאה, אל מישהו אחר, כשפעם אלו הבנקים ופעם "הגויים".

אולי מוטב לברונפלד לעצור לרגע ולהיזכר כי אחד מתפקידיו המרכזיים של המוסד עליו הוא ממונה, הוא להוות מקור לגיוסי הון עבור החברות במשק, קטנות כגדולות, בייחוד כאשר אנחנו נמצאים בתקופה שבה הבנקים מצמצמים את מתן האשראי למגזר העסקי.

למרבה הצער, הבורסה בת"א לא מצליחה למלא את התפקיד הזה בשנים האחרונות. מחזורי המסחר בה לא מצליחים להתרומם, חברות נמחקות בזו אחר זו מהמסחר, וחברות חדשות לא רוצות או לא יכולות להנפיק בה.

למרות שהיא חברה פרטית, הבורסה בת"א היא מונופול לכל דבר, המספק שירותים חיוניים לשוק, בתחום בו אין לו אף מתחרה. 99% מהכנסותיה של הבורסה ב-2011, מעל רבע מיליארד שקל, מגיעות מפעילות בשוק ההון, כלומר מעמלות מסחר וסליקה, דמי רישום ני"ע, אגרות שנתיות ושירותי מסלקה.

העלות השנתית של החזקת חברה ציבורית בבורסה מוערכת בכמיליון שקל בשנה ואף למעלה מזה. אך למרות שסכום כזה מהווה עול כבד עבור החברות הקטנות והבינוניות הרשומות למסחר, הבורסה לא השכילה עד היום להקל עליהן, ולא הוזילה בצורה משמעותית את האגרות והעמלות שהיא גובה.

אין מבוגרים אחראים

ברונפלד (71) נמצא בבורסה כבר 27 שנה ומאז 2006 הוא משמש כיו"ר. לפני כן הוא כיהן כמנכ"ל במשך 15 שנה. אסתר לבנון נמצאת גם היא 27 שנה בבורסה, ומאז 2006 היא משמשת כמנכ"לית הבורסה. לפני כן שימשה כמשנה של ברונפלד.

ב-2011 נהנו ברונפלד ולבנון משכר בעלות שנתית של כ-2 מיליון שקל כל אחד (ברונפלד זכה לסכום הזה עבור 80% משרה), בתוספת מענק של כ-300 אלף שקל לכל אחד על "הישגים מיוחדים". למעשה, השנים הרבות בבורסה הפכו את השניים לא רק לדמויות משפיעות בשוק ההון, אלא גם לאנשים עשירים, שמאז כניסתם לתפקידם הנוכחי גרפו במצטבר לא פחות מ-23 מיליון שקל.

לבנון ידעה כבר תקופות טובות יותר בקריירה שלה. כך, למשל, בתחילת דרכה בתפקיד היא הייתה האחראית להפיכת הבורסה לממוחשבת, מה שאפשר ביצוע מסחר ממוחשב מלא בני"ע, לצד מערכת סליקה ממוחשבת. לזכותה אפשר לזקוף גם את הסכמי שיתוף הפעולה עם בורסות אחרות ברחבי העולם. אלא שמאז 2008 לא מצליחה הבורסה להתאושש ונראה שהתקופה הנוכחית תיזכר ככזו שבה לא השכילו לבנון וברונפלד להעמיד מנהיגות כריזמטית ולהיות "המבוגרים האחראיים", אלא העדיפו לגלגל את האחריות לעבר אחרים.

במאי 2015 תסתיים כהונתה של לבנון, ושנה לאחר מכן תגיע לקיצה גם כהונתו של ברונפלד. טוב תעשה ועדת האיתור שתקום כדי למצוא להם מחליף, אם תגייס דמויות שיזרימו דם חדש לארגון. לאור מגמת הקונסולידציה בשוק ההון, סביר להניח שיעמדו בפניה לא מעט מועמדים טובים ומוכשרים לתפקיד.