פרידה מהיוצר ניר טויב

נדיר למצוא מישהו שהוא קונצנזוס, זכה להערכה מצד כל עמיתיו

איך מסכמים חייו של אדם בכמה שורות בעיתון? ובכן, עבור אוהבי היצירה התיעודית, אפשר לנסות: "מונדיאל בשפרעם", "תמוז בלהבות", "תדע כל אם", "ממלכת הסוד" - וזו רק רשימה חלקית מתוך מגוון העשייה התיעודית של היוצר ניר טויב, שהלך לעולמו שלשום בגיל 48, אחרי כמעט ארבע שנים של מלחמה במחלת הסרטן.

מאות יוצרים, אנשי טלוויזיה חברים ובני משפחה התכנסו כדי ללוות את טויב בדרכו האחרונה, ובענף רווי יצרים שסובל לעיתים קרובות ממלחמות אגו, נדיר למצוא מישהו שהוא קונצנזוס, אדם שזכה להערכה עצומה מצד כל עמיתיו לתחום. ייחודו של טויב כיוצר היה ביכולתו לחשוף תופעות שונות לא כמי שבא לשחוט פרות קדושות, אלא כמי שהוא בשר מבשרה של המערכת.

במיוחד בלט הדבר בעיסוקיו בנושאי צבא וביטחון: כנצר למשפחת אהרונסון המיתולוגית וכמי ששירת ביחידה מובחרת, הוא הצליח למצוא שפה משותפת גם עם מי שלרוב לא ששים לדבר אל מול המצלמה. טויב היה גם איש עקרונות: מלחמתו המפורסמת ביותר הייתה נגד הצנזורה שהוטלה בתחילה על "ממלכת הסוד", סרט שבו חשף את הקלות הבלתי נסבלת שבה מוטל מוראה של מערכת הביטחון על שופטי בית המשפט (אפרופו הפרשה שכונתה "פרשת יצה"). מלחמות אחרות הוא ניהל נגד פוליטרוקים בערוצי הטלוויזיה השונים. קשה לומר שהם נושמים היום לרווחה, אבל בטוח שכל מי שהכיר אותו מבכה את לכתו.