הדור הרביעי בסלולר: פלאפון, סלקום ופרטנר מבקשות לקדם

פלאפון רוצה להבטיח שתוכל לקנות תדרים, לפני שמקצים תדרים חדשים לפרטנר וסלקום

כיצד ומתי נראה דור רביעי בסלולר בישראל - זו מטרתו של הדיון שאליו זימן משרד התקשורת את חברות הסלולר בישראל ביום ראשון הקרוב. מאות מפעילים ברחבי העולם כבר השיקו רשתות דור רביעי בסלולר ובמסגרת הניסיונות לקדם את המהלך גם בישראל, זימנה ועדת המכרזים העוסקת בהקצאת התדרים לדור הרביעי את כל המפעילים הסלולריים, להשמיע את דעתם בטרם תקבל הוועדה החלטות סופיות.

המושג דור רביעי בסלולר מתאר מהירויות גבוהות של גלישה באינטרנט הסלולרי. הטכנולוגיה נועדה לאפשר לגולשים להשתמש בסמארטפונים, טאבלטים ומחשבים ניידים במהירות גבוהה בהרבה מאשר היום, וכך להגביר את השימושים המסחריים שהמשתמש מפיק מהסמארטפון שלו.

גלישה איטית

סקרים בכל העולם מראים שככל שהחברות הסלולריות מאפשרות גלישה מהירה יותר, השימושים של הצרכנים וחברות מסחריות באינטרנט הסלולרי גדלים בצורה משמעותית. אחת הסיבות שישראל לא נמצאת במקום גבוה מבחינת היקף השימוש במסחר אלקטרוני דרך הסמארטפונים (כמו למשל קניית כרטיסים לקולנוע או קניות בכלל) היא מהירות הגלישה האטית בהשוואה לעולם.

עמדותיהן של חמש החברות הסלולריות שיגיעו למשרד התקשורת להשמיע את דעתן בשאלה כיצד להקצות את התדרים לטובת הטכנולוגיה החדשה, שונות בתכלית זו מזו. חלק מהחברות סבורות שאת התדרים החדשים יש לחלק קודם לחברות שאין להן מספיק תדרים, ולאלו שיש - לא להקצות בשלב ראשון, וזאת על מנת ליצור מצב שהתחרות תתנהל בצורה שווה בין כל השחקנים וששחקנים שכבר יש להם תדרים יקבלו יתרון לא תחרותי על-פני אלה שאין להם.

המצב בשוק הסלולר בישראל הוא כדלקמן: פרטנר וסלקום רכשו בעבר תדרים שמתאימים לדור הרביעי, אך פלאפון לא רכשה כאלה ולכן פלאפון רוצה להבטיח שתוכל לקנות תדרים לפני שמקצים חדשים לפרטנר וסלקום. עמדותיהן של גולן טלקום והוט מובייל פסיביות יותר ואולי אף אינן מעוניינות במכרז לתדרי דור רביעי בשלב הזה. האחרונות עסוקות עדיין בבניית רשת דור שלישי, ומבחינתן כניסה לפרויקט של רשתות דור רביעי בשלב הזה היא "כאב ראש" שהיו שמחות להימנע ממנו כעת. על כל פנים, ההערכה היא שהחלטות סופיות יתקבלו רק לאחר שימונה שר תקשורת חדש.