בג"ץ: על משרד הפנים לנמק מדוע ישיבות פטורות מארנונה

המשרד ינמק מדוע לא יבוטל הפטור מתשלום ארנונה הניתן למוסדות לימוד שבהם לנים תלמידים חוסים - פטור החל על ישיבות חרדיות אך לא על מעונות סטודנטים

משרד הפנים ינמק בתוך 4 חודשים בפני בג"ץ מדוע לא יבוטל הפטור מתשלום ארנונה הניתן למוסדות לימוד שבהם לנים תלמידים חוסים - פטור החל על ישיבות חרדיות אך לא על מעונות סטודנטים.

כך החליטו אתמול (ה') שופטי בג"ץ אליקים רובינשטיין, יורם דנציגר ואורי שהם, בצו על-תנאי שהוציאו במסגרת עתירה של 8 אגודות סטודנטים של אוניברסיטאות ומכללות ברחבי הארץ.

העתירה הוגשה לפני כשנה ביוזמת אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית, בעקבות פרסום תקנות הארנונה החדשות של משרד הפנים, המעניקות פטור למוסדות לימוד שבהם לנים תלמידים וחוסים, בעיקר ישיבות, ושאינן כוללות מעונות סטודנטים.

במסגרת תשובתה תצטרך המדינה להשיב מדוע לא מתקיימים תנאים שווים במתן פטור מתשלום ארנונה, בין מגוריהם של אברכים ותלמידי ישיבות למגורי סטודנטים.

בדיון שהתקיים בעתירה אתמול הביע השופט דנציגר פליאה על כך שעבודת הצוות המקצועי במשרד הפנים, שאמור היה לפעול להחלטת הפטור מארנונה באופן שוויוני, הוקפאה בשל הבחירות. "מה המניעים שהצדיקו את הקפאת הפעילות?", הוא שאל את נציגי הפרקליטות.

עו"ד ערין ספדי השיבה בשם המדינה כי "לנוכח המשמעות התקציבית של מאות מיליוני שקלים לשנה, זה סכום גדול מאוד, הוחלט להקפיא את העבודה. לוועדה יש בסיס מקצועי להמלצותיה, אך אינה יכולה בנקודת הזמן הזו לקבוע דבר".

אגודות הסטודנטים קראו כבר לפני כשנה לשר הפנים, אלי ישי, "לתת הקלות לכלל הציבור ולהפסיק את השימוש הציני בסמכויותיו באופן סקטוריאלי".

יעל סיני, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית ומיוזמות העתירה, מסרה כי "הגיע הזמן שממשלת ישראל ושריה יחדלו מהחלטות סקטוריאלית המתנהלות במסווה של צדק חברתי. במקרה זה התרענו ואף הוכחנו כי מדובר בתקנה מפלה ובלתי שוויונית המפנה עורף לציבור הסטודנטים והצעירים בישראל. בעקבות הדיון היום אני קוראת לגורמים הרלוונטיים לתמוך בכל המוסדות להשכלה גבוהה ולהתקין תקנות שוויוניות שיתנו מענה לכלל ציבור הלומדים ללא קשר למגזר אליו הם משתייכים".

עו"ד עמיחי וינברגר ומעיין עפרי ממשרד וינברגר-ברטנטל ייצגו את פעילי האגודות השונות. (בג"ץ 1244/12).