תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

האם ברזיל תעלה על הפודיום?

למרות האתגרים הגדולים העומדים לפתחה של ברזיל, בהראל מאמינים כי היא "עומדת בפני האצה של הפעילות הכלכלית בה בשנים הקרובות" ‏‎■ מהם המגזרים שייהנו מהצמיחה הצפויה במדינה שתארח בשנים הקרובות את אירועי הספורט הגדולים בעולם

ברזילאים, ברזיל / צלם: רויטרס
ברזילאים, ברזיל / צלם: רויטרס

‎היא המדינה החמישית בגודלה בעולם, הכלכלה השישית בגודלה (במונחי תוצר), השמינית בצריכת אנרגיה, והכלכלה הגדולה ביותר באמריקה הלטינית. מאידך, היא סובלת מבעיות מבניות עמוקות, מדיניות מס מורכבת, בעיות בתשתיות, שחיתות ושיעורי פשיעה גבוהים. ובכל זאת, יש מי שמאמין שברזיל טומנת בחובה לא מעט פוטנציאל, ושהיא צריכה להיות חלק מתיק ההשקעות.

‏"על אף האתגרים הרבים העומדים בפני ברזיל, הממשלה המקומית, שבראשות הנשיאה דילמה רוסף, נחושה להצעיד את ברזיל קדימה, לגוון את יעדי היצוא והיבוא של המדינה, ולמקסם את הפוטנציאל הגלום בשיתופי פעולה עם מדינות בעולם", אומר עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים.

לדברי קליין, ולצד הנחישות בייצוב האינפלציה והגירעון, אימצה הממשלה שנכנסה לפני כשנה לתפקידה, תוכניות מקיפות להשקעות במדינה, בהיקף כולל של 583 מיליארד דולר. אלה כוללות הרחבה ופיתוח כושר ייצור ותשתיות הובלה, לרבות הרחבה ופיתוח של נמלי ים, כבישים מהירים ומסילות רכבת.

בשנים הקרובות, נזכיר, צפויים להתקיים בברזיל מספר אירועי ספורט עולמיים: גביע הקונפדרציות בכדורגל ב-2013, משחקי הגביע העולמי בכדורגל ב-2014 והאולימפיאדה ב-2016. אירועים אלה, אשר עתידיים להתרחש ב-12 ערים בברזיל במקביל, מצריכים השקעות ייעודיות להגדלת תשתיות התחבורה בין הערים, לשיפוץ האצטדיונים, וכן להשקעות בשירותי אירוח ותיירות. ההערכות הן, שבשל מעמדה של ברזיל בתחום הכדורגל, היא צפויה ליהנות מהכנסות שיא של כ-90 מיליארד דולר במצטבר מאירוח אירועי הספורט הללו.

‏"ההשקעות שיתבצעו בשנתיים הקרובות, אמורות להגדיל ולטייב את איכות התשתיות במדינה, שיפעלו להפחתת עלויות ולהגברת היעילות בכלכלה. נראה שברזיל עומדת בפני האצה של הפעילות הכלכלית בה בשנים הקרובות, ותנופת ההשקעות במדינה עשויה להוות פוטנציאל רחב ליצוא לברזיל ולהשקעות במדינה", ‏מציינים בהראל.

‎‎כך תתרחב כלכלת המדינה

‎‎הבעיות המבניות בברזיל יוצרות צוואר בקבוק לפיתוח הכלכלי, ומונעות ממנה למצות את הפוטנציאל שבה. התוצאה: כלכלת המדינה נותרת תלויה במידה רבה בכדאיות יצוא הסחורות שלה. קליין מסביר, כי לא רק ששלוש שותפות הסחר העיקריות שלה (סין, ארה"ב ואירופה) מהוות כ-70% מהיצוא, ברזיל גם חשופה לחוסר גיוון ביעדי היצוא. הדבר יוצר תלות גבוהה בין הכלכלה הברזילאית לבין מצבן הכלכלי של שותפות הסחר העיקריות שלה, תנודתיות גבוהה ברמת המחירים במדינה (נגזרת מתנודתיות במחירים העולמיים של סחורות), וחוסר יכולת של השוק המקומי לספק את צורכי הביקוש המקומי הגובר.‏

בהראל סבורים, כי מגמה זו עומדת להשתנות: "היקף ההשקעות בכלכלה הברזילאית צפוי למשוך השקעות זרות לברזיל, אשר לצד המשך כניסת תנועות ההון הנהנות מהריבית הגבוהה, יפעלו לחיזוק המטבע המקומי. מאידך, עצם הרחבת התשתיות צפוי להוביל להוזלה הדרגתית בעלות הפעילות הכלכלית בברזיל, שבתורה תתרום להתרחבות בפעילות, ותאפשר הוזלה של מחירים והפחתת יוקר המחיה", אומר קליין.‏

לטענתו, ככל שתתגבר מגמה זו, האינפלציה תפחת ותתייצב, ותאפשר לבנק המרכזי לבצע הפחתות ריבית, שבתורן יתמכו בהתרחבות הכלכלית ויעודדו השקעות נוספות של הסקטור הפרטי. על כן, "סביר שבשנה הקרובה נתחיל לראות התייצבות של האינפלציה, הפחתות הדרגתיות בריבית, ונטייה להתחזקות של המטבע ריאל. ברזיל צפויה לצמוח בכ-3.5% בשנת 2013, ואף יותר בשנים הבאות".‏

הפוטנציאל האמיתי בברזיל, כך נראה, טמון בתעשייה שלה. מדובר בתעשייה הגדולה ביותר בדרום אמריקה, וענפיה מגוונים. בברזיל קיימים גם שטחים נרחבים של מרבצים מינרליים, המשמשים כחומרי גלם חיוניים בתעשיות השונות.‏ בנוסף, לפני כשבע שנים נתגלו בחופי ברזיל שדות נפט עצומים, אשר הפכו אותה ליצואנית, והיא צפויה להיהפך לאחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם. ברזיל היא גם מהמובילות העולמיות בשימוש באנרגיות מתחדשות, שבשנת 2011 היוו כ-89% מייצור החשמל במדינה.

‎‎המגזרים המומלצים

‎‎אז איך המשקיעים יכולים להיחשף לברזיל? בהראל פיננסים מזהים ארבעה ענפים שצפויים להתפתח במדינה, ולכן מומלצים להשקעה. הראשון, מגזר הבנקאות. לפי קליין, הגידול באוכלוסייה המבוססת במדינה והתרחבות במעמד הביניים הובילו לעלייה בפעילות הבנקים בתחומי האשראי למשקי בית וחברות ובמוצרים פיננסיים. "הבנקים מציגים רווחיות גבוהה, הנובעת מפער הריביות לווה/מלווה, הנתמך על ידי הריבית הגבוהה בברזיל, וכן בשל שיעור העמלות הגבוה. מגמה זו צפויה להימשך".

השני, מגזר תעשיית טכנולוגיית המידע (‏IT‏). שוק ה-‏IT‏ בברזיל הוא השני בגודלו בעולם בקרב המדינות המתפתחות, ותחום זה צפוי לגדול בכ-7% בשנה בממוצע בשנים הקרובות. השלישי, טכנולוגיות סביבה, הוא תחום שנמצא במגמת צמיחה מואצת, המייצרת פוטנציאל לשיתופי פעולה וליצוא של מוצרים ושירותים לתחומי הטיפול במים. הרביעי והאחרון, תשתיות, כאמור בשל ההשקעות הצפויות בהגדלת כושר ייצור חשמל והשקעה בתשתיות כגון כבישים, מסילות רכבת ונמלי ים. ‏בהראל מבהירים, כי בכל אחד מהמגזרים המומלצים פועלות חברות רבות, ולכן יש לבחון כל חברה לגופה.

לסיום, כדאי לזכור שעל אף משאבי הטבע הרבים שלה והפוטנציאל הגדול בה, ברזיל עדיין נסמכת על סחר עולמי כמקור להכנסה ולצמיחה, והיא מתקשה לבסס ביקוש פנימי שיוביל לשינוי בפעילות הכלכלית. במקביל, לשחיתות השפעה משמעותית על כלכלת המדינה, לרבות גידול מתמשך של המעורבות הממשלתית. כמו כן, ברזיל סובלת ממערכת מיסוי ישנה ומגושמת, עם שיעורי מס גבוהים וביורוקרטיה מסובכת. ‏‎‎‏