ארדואן "ניצח" את הצבא: מאות קצינים בכירים עומדים למשפט

סוכנות הידיעות RT מדווחת כי מאות קצינים בכירים בצבא הטורקי התפטרו כדי להימנע ממעצר ■ מעצרים המוניים של גנרלים בדימוס וכאלה שעדיין משרתים בצבא החלו עוד לפני כעשור, עם עלייתו של ארדואן לשלטון

ראש ממשלת טורקיה רג'יפ טאיפ ארודאן ניצח את אטאטורק. לאחר שבעבר הורה לעצור עשרות גנרלים ובכירים בצבא בשל חשד לקשירת קשר כנגד הממשל, כעת מאות קצינים בכירים בצבא הטורקי התפטרו כדי להימנע ממעצרים דומים, כך פורסם בסוכנות הידיעות RT.

מעצרים המוניים של גנרלים בדימוס וכאלה שעדיין משרתים בצבא, החלו עוד לפני כעשור, עם עלייתו של ארדואן לשלטון. התקשורת הטורקית עוקבת מקרוב אחר המשפטים שנערכים למספר גנרלים בכירים שמואשמים כי קשרו קשר כנגד ממשלו של ארדואן.

למעשה, לארדואן הייתה סיבה טובה "לפרק" את הקצונה הבכירה בצבא. ב-50 השנים האחרונות , הצבא הטורקי התערב באופן מתמיד בעניינים הפוליטיים ואף ארגן מספר הפיכות שמטרתן היה להחליף את השלטון. באופן כללי, הצבא הטורקי היה חלק מהנוף הפוליטי ועיצב את מדיניות הפנים והחוץ של המדינה, בהתאם למדיניות החילונית של "אבי הרפובליקה המודרנית של טורקיה" - כמאל אטאטורק.

הירידה בכוחו של הצבא החלה ב-2002, עם עלייתו של ארדאון ומפלגתו (מפלגת הצדק והפיתוח - ה-AKP) שתפסה יותר מ75% מהמושבים בפרלמנט. אומנם מפלגתו של ארדואן נתפסה ע"י רבים כמפלגה אסלאמית מודרנית, אך מהר מאוד התברר כי ארדואן מבצע מהלכים המנוגדים לחוקה החילונית ומיועדים, בין היתר, להחלשת כוחו של הצבא. כעת, כאשר 15% מבכירי הצבא הטורקי בעבר ובהווה עומדים למשפט ומאות קצינים חילונים התפטרו, ניתן לומר שארדואן השלים בתוך עשור ניצחון על "כלב השמירה" של האופי החילוני ותורתו של אטאטורק.

ה"ניצחון" הראשון של ארדאון נרשם ביולי 2011, אז נערך גל מעצרים של קצינים בחילות הים, האוויר והיבשה שתכננו כביכול לבצע הפיכה צבאית. מאז, טורקיה המשיכה לעצור עשרות קצינים ולהעמיד אותם למשפט בגין ניסיון להפיכה. אחד משיאי ה"מלחמה" של ה-ATK בצמרת הצבא הייתה בספטמבר 2012, אז בית המשפט גזר על 3 גנרלים בדימוס 20 שנות מאסר בגין תיכנון הפיכה צבאית לפני כעשור.