מתכננים לעבור לגליל? אלה המקומות שאולי תעבדו בהם

בדרך להגשמת היעד הממשלתי לעוד 300 אלף תושבים בגליל עד סוף העשור, ובזמן שמרבית העיניים ותשומת-הלב נשואות דווקא לעיר הבה"דים ולניצני פריחה בדרום, מנסים המדינה ויזמים פרטיים לייצר גם פתרונות תעסוקה נחשקים בצפון הרחוק

בדיוק עכשיו כשאני מדבר איתך, אני רואה מולי את החרמון המושלג. מה רע?", שואל עופר זרף, מנכ"ל חברת גרופית יסודות. הנוף היפה של עמק הירדן הוא לא הסחורה היחידה שזרף מוכר. החברה שבראשה הוא עומד מתכננת פארק תעשייה לצד שכונת מגורים בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד, לא בדיוק בלב הביקוש.

בשלב ראשון, הנמצא בשלבי אישור אחרונים לקראת היתר, ייבנו 11 אלף מ"ר לתעשייה נקייה - היי-טק וביוטק, וגם מרכז מסחרי. זרף מספר שבימים אלה מתנהלים כבר משאים ומתנים על כ-5,000 מ"ר בפארק המתוכנן.

- קצת מוקדם לשיווק, לא?

"זה לא הרצליה פיתוח, צריך לעשות עבודה. אבל ברגע שמגלים לאנשים שיש כזה מקום, אז יש היענות. אנחנו נחשבים אזור עדיפות לאומית א', וזה שווה הרבה מבחינת הטבות והקלות".

גרופית יסודות מבטיחה שהפארק ייבנה בשיטת Tailor Made, בשילוב אלמנטים של בנייה ירוקה, ויאפשר גמישות תכנונית רבה. גם הארנונה באזור, הם מזכירים, זולה משמעותית, 3.5-6 שקלים למ"ר לחודש, לעומת 10-30 שקל למ"ר לחודש במרכז הארץ. זרף מציע גם הנחה של עד 10% לעובדים שיעבדו בפארק ברכישת בית בשכונת "פסטורליה" - ההרחבה בקיבוץ אשדות יעקב מאוחד.

"התחלנו לשווק שלב א' - 38 יחידות דיור, מתוכן כבר נמכרו 25", מספר זרף. "בסך הכול יהיו 166 וילות בחמישה דגמים, על 500 מ"ר כל מגרש. המחירים מתחילים במיליון שקל לבית הקטן ביותר, והבית היקר ביותר יעלה 1.25 מיליון שקל, ויש פה איכות חיים מצוינת וחינוך ברמה גבוהה. הקונים באים מכל הארץ. ממושב תימורים מהדרום, מרמת גן, מחדרה, מרמת השרון, מחיפה, מטבריה".

זרף לוקח סיכון לא קטן, בהתחשב בכך שעלות הפרויקט מוערכת ב-300 מיליון שקל, ובכך שגרופית יסודות לא בנתה עד כה אזורי תעשייה. אבל בחברה מניחים שהקפיצה הגדולה בדרך: הם ערכו בדיקה מקיפה ומצאו ש-37 חברות נפתחו בפארקי התעשייה בצפון בשנתיים האחרונות, 10 מהן עברו מאזור המרכז.

- האם השטחים בפארק התעשייה יהיו למכירה או להשכרה?

"רק להשכרה, לא מוכרים. מבחינתנו זה נכס מניב, אבל אנחנו גם עושים פה עסקים וגם עושים פה ציונות. צריך להצעיר את העמק. אנחנו חושבים שצריך לפתח את ישראל ובעמק הירדן יש בעיה של מקומות תעסוקה".

- עד כמה קשה להביא חברות?

"זה לא פיקניק. זה דורש לוגיסטיקה מצד החברות, ותוכנית ארוכת טווח, ופתיחות מחשבתית שהיא מעבר לכסף - גם המילה הגסה שהיא ציונות. אבל לא זורקים אותנו מהמדרגות. אנחנו גם פונים לחברות באופן יזום. היום במקרה ראיתי ב'גלובס' מודעה על עסקה של חברת היי-טק לשכירת משרדים. היא תשלם 75 שקל למ"ר ביקנעם - אצלנו זה 35 שקל, ועוד יש הטבות מס".

- הם יגידו לך שבקושי ביקנעם אפשר לגייס עובדים.

"הם יתאמצו והמועצה תעזור להם וכולם יתגייסו למצוא להם עובדי היי-טק. במרחק שעה נסיעה יש ערים כמו טבריה, חיפה, עפולה, ריכוזי אוכלוסייה. אבל זה באמת לא קל".

חוזרים הביתה

הפארק המתוכנן באשדות יעקב הוא רק אחד משורה של פארקי תעשייה המוקמים ומתרחבים בימים אלה בגליל, והמשרד לפיתוח הנגב והגליל השקיע בכך השנה כ-30 מיליון שקל. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ל-2011, אמנם יש עדיין הגירה שלילית ממחוז הצפון החוצה, אולם היא קטנה, ועו"ד שמי כהן, מנכ"ל הרשות לפיתוח הגליל, מסביר שהדמוגרפיה מחייבת שינוי: "יש יותר ויותר בני גליל שחוזרים לגליל אחרי הלימודים ומחפשים עבודה, וכוח העבודה די זמין. יש הרבה אנשים שגרים בגליל ועובדים בתל אביב או בחיפה".

- עד כמה הרשות מעורבת בשכנוע חברות לעבור לצפון?

כהן: "אחד התחומים העיקריים שאנחנו מנסים לטפל בהם הוא לקדם את התעשייה בצפון כדי להתמודד עם בעיית התעסוקה. אנחנו יודעים שהעניין הזה מאוד משמעותי בהחלטה של אנשים האם לעבור לגור בגליל".

במסגרת זו תערוך הרשות באפריל הקרוב "סיור מחליטנים" בשלושה פארקי היי-טק - הקיים ביקנעם, המתוכנן באשדות יעקב מאוחד ואחד גדול יותר, באזור התעשייה ברלב. "נביא את בעלי החברות הגדולות בארץ לחצי יום בגליל, להראות להם את האתרים ולהפגיש אותם עם היזמים, ואנחנו גם עוסקים בפרסום העסקי. אם נצליח להרים את זה, זה יזיז את הגליל למקום אחר לגמרי. מדובר באלפי מ"ר".

- מה ההסתייגויות העיקריות שאתם שומעים מחברות?

"בעיקר כוח עבודה ועלות העברה של המפעלים. בעניין העובדים אנחנו מעמידים מאגר דורשי עבודה בגליל, אבל בעניין המעבר כרגע אנחנו מנסים לגבש תשובה טובה ושלמה".

- במרכז הארץ מדברים על עודף של שטחי משרדים. אתם לא חוששים שזה יקשה על השכרת שטחים?

"העלויות בגליל נמוכות יותר בכל מקרה, בעיקר אם תחברי לזה את הנגישות התחבורתית והימית שמשתפרת, ובשורה התחתונה זה צריך להיות כלכלי, וחברות מתחילות לעשות את החשבון הזה. השנה או בשנה הבאה כביש 6 ייפתח עד כברי, כך שכל האזור לכרמיאל יכוסה, ראש הממשלה כבר חנך את רכבת העמק, התהליכים האלה כבר קורים".

- אתם חולמים על חברה אחת גדולה? או שהמגמה לפזר שטחי תעשייה ליד כל יישוב?

"אני לא יודע על חברה גדולה אחת שתפתור את הבעיה בגליל. אם אינטל יבואו לגליל זה יהיה מקסים ונהדר, אבל זה לא יפתור את כל הבעיה. מאגר דורשי העבודה מגוון, ואנחנו מנסים לאזן בין הצרכים של כולם".

- השר סילבן שלום קבע יעד של 300 אלף תושבים נוספים בגליל עד סוף העשור. תעמדו ביעד הזה?

"אני חושב שכן".

זמן הגליל: הטבות לחברות שיעברו לצפון

1. משרד התמ"ת מציע מגוון הטבות לעידוד עסקים באזורי עדיפות לאומית: מסלולי קידום תעסוקה; תוכניות מו"פ; ליווי הקמת עסק קטן חדש; שיפור הניהול והשיווק של עסקים קטנים; הקצאת קרקעות למתקני חלוץ; סיוע בהקמת מפעל או הרחבתו; סיוע בהעסקת עובדים; מענקים והטבות מס; הכשרה מקצועית; חממות טכנולוגיות ועוד.

2. בהתאם לתיקון לחוק עידוד השקעות הון, ניתן מס חברות מופחת (6% באזור פיתוח א' לעומת 12% במרכז הארץ) למפעלי תעשייה מאושרים, מס חברות מופחת (5% באזור פיתוח א' לעומת 8% במרכז הארץ) למפעלים מועדפים מיוחדים וכן מסלולי מענקים חדשים (מיקוד נושאי/ענפי, הכשרת עובדים וכו').

3. הטבות למפעלים מחוללי שינוי: מימון של עד 25% מסך ההשקעה המזכה. מי זכאי? מפעלים המעתיקים פעילותם מהמרכז לפריפריה, תוך ביצוע השקעה מזכה בהיקף של לפחות 300 מיליון שקל.

4. סיוע בקליטת עובדים חדשים בשכר גבוה, פי 2.5 מהשכר הממוצע במשק ומעלה. ההטבה היא השתתפות בשכר עובדים חדשים בשיעור משתנה, עד 40% מהשכר (עד תקרת עלות שכר של 30 אלף שקל) למשך ארבע שנים. מי זכאי? חברות תעשייה ושירותים שמחזורן גבוה מ-100 מיליון שקל המתחייבות להקים, להרחיב או להעתיק פעילותן לתחום הגליל ולהעסיק לפחות 15 עובדים חדשים בשכר גבוה.

5. השתתפות בשכר עובדים חדשים בשכר פי 1.5 מהשכר הממוצע במשק ומעלה (עד תקרת עלות שכר של 20 אלף שקל).

מי זכאי? חברות תעשייה ושירותים שמחזורן גבוה מ-100 מיליון שקל המתחייבות להקים, להרחיב או להעתיק פעילותן לתחומי הפריפריה ולהעסיק לפחות 100 עובדים חדשים.

7. כתובת אחת לייעוץ וליווי יזמים שמטרתה זירוז ההליכים המנהליים והסרת המכשולים הבירוקרטיים.

פארקי תעשייה
 פארקי תעשייה