ריח לא נעים של גז

שחקני המט"ח מצאו תירוץ לחיזוק השקל. לידיעת בנק ישראל

עוד בטרם החלה המדינה ליהנות מהשפעתן החיובית של תגליות הגז, יש כבר מי שממהר לגזור קופון שמן על חשבון המדינה - שחקני המט"ח. שער סל המטבעות צנח בשבוע שעבר מתחת לרמה של 89 נקודות והוא מתקרב במהירות לשפל כל הזמנים. התירוץ שנשמע יותר ויותר בחודשים האחרונים - השפעת הגז. קל להבין אם כן מדוע קורא לנו בנק ישראל בדוח המדיניות המוניטארית האחרון שלא לא להזדרז ולהתבשם מריח הגז.

ראשית אל לנו להתבשם, כי עוד רחוק היום בו מדינת ישראל תהנה מתמלוגים עקב ייצוא הגז.במקרה הטוב זה יקרה בשנת 2015,בתרחיש ריאלי יותר רק בשנת 2018.

שנית כלל לא ברור אם הזרמת הגז שתחסוך רכישת תחליפים יקרים מחו"ל תחל כבר במאי הקרוב. גם אם זה יקרה לא ברור מה תהיה מידת השינוי בפועל בגירעון המסחרי ויתרה מכך, לא ברור מה תהיה ההשפעה של גורם זה לבדו על שער החליפין. כיום נרכשים גז ותחליפיו מגורמים זרים והתשלום מבוצע במט"ח.

מדי חודש רוכשות החברות את הגז, אולם יש חודשים בהם מורגשים הביקושים בחדרי העסקות, ויש חודשים בהם לא מורגש הביקוש. סביר מאד להניח כי כשפעולת הרכישה מבוצעת באמצעות הבנקים הזרים,יש מי שדואג לעקר את השפעתה על השוק במטרה למנוע את פיחות השקל.

אולם הגרוע מכל הן הציפיות להתחזקות השקל כתוצאה מהתהליך, ואת זה חווה שער החליפין כבר היום. התחזקות השקל הינה בבחינת אסון למשק הישראלי כולו. גם כך מופחתות תחזיות הצמיחה מדי חודש בחודשו.בנק ישראל מעריך כי הזרמת הגז שתחל במאי תוסיף עוד כאחוז לצמיחה במקרה הטוב, אולם אין בה כדי לשנות את רמת התעסוקה והאבטלה במשק. לעומת זאת כל התחזקות נוספת בשער השקל תפגע עוד יותר בצמיחה ותגדיל את שיעור האבטלה.

אם עד לפני שבוע ניתן היה להשתמש בתירוץ הקלוש שהדולר נחלש כלפי כל המטבעות ובעיקר כלפי האירו, הרי שהשבוע חל שינוי משמעותי בשוק המט"ח העולמי, ושינוי זה רק ממחיש עד כמה נתון השקל למשחק עליו אחראים הבנקים הזרים בשיתוף עם גורמים מקומיים.

הדולר התחזק כמעט כלפי כל המטבעות, בוודאי העיקריים - האירו, הליש"ט והיין. כלפי האירו התחזק הדולר בלמעלה משני אחוזים תוך יומיים מרמה של 1.36 דולר לאירו עד לרמה של 1.336 דולר לאירו. התחזקות זו לבדה הייתה צריכה לגרום להתחזקות של אחוז ויותר בשער הדולר מול השקל, אולם היה מי שדאג לגרום להיעלמה.

עיקר ההתחזקות אירעה ביום חמישי אחר הצהרים כשעיכלו השווקים את נאום נגיד הבנק המרכזי של גוש האירו.יום חמישי אחר הצהרים ויום שישי הם ימים עם מחזורי מסחר דלילים מצד המגזר העסקי הפורש למנוחת סוף השבוע. זירת המסחר ננטשת לטובת שחקני המט"ח ומחוללי הציטוטים, כשהבנקים המקומיים משמשים בדרך כלל שחקנים פאסיביים.

זה מאפשר לשחקנים לשנות את השערים, אפילו משמעותית, מבלי שעוברות עסקאות בשוק. וכך צפינו בדולר מתחזק מול האירו לאורך כל שעות הערב המוקדמות. שער הדולר שקל שהיה צריך להתעדכן בהתאמה ולשקף את התחזקות הדולר בעולם לא עודכן על-ידי הגורמים האינטרסנטיים וכתוצאה מכך נחלש האירו משמעותית וסל המטבעות כולו נחלש מול השקל כאילו שהיו המרות מט"ח.

אסור שתופעה כזו תתרחש לנגד עיני בנק ישראל מבלי שתינתן לכך תשומת-לב. שער סל המטבעות צריך לשקף תנועות הון לישראל וממנה,לא מניפולציות המתבצעות על-ידי מחוללי הציטוטים עליהן אחראים כמובן אלו החפצים ביקרו של השקל. לא ייתכן שסל המטבעות יתחזק כל כך מבלי שעברו בשוק המרות מט"ח כפי שקרה בסוף השבוע שעבר.הגז הוא רק תירוץ המשמש את השחקנים ואם לא יטופל הנושא כראוי על-ידי בנק ישראל והאוצר יסבול כל המשק מריחו הלא נעים.