פישר: "אי אפשר להילחם בשוק? אפשר לקנות מט"ח לנצח; זה יהיה יקר, אבל אפשר לעשות את זה"

נגיד בנק ישראל הפורש חזר ביום ו' האחרון מצ'כיה, שם נשא נאום מרכזי בכנס בינלאומי ■ פישר אמר שלא צריך לדאוג מהיפר-אינפלציה בעתיד נוכח מהלכי הבנקים המרכזיים: "אם העניינים ייצאו מכלל שליטה, ננקוט פעולות הפוכות"

"אפשר לקנות מט"ח לנצח" - כך אמר נגיד בנק ישראל סטנלי פישר, שיפרוש מתפקידו בסוף חודש יוני, בכנס בינלאומי שהתקיים לרגל חגיגות ה-20 לבנק המרכזי הצ'כי, ולקיומו של המטבע הצ'כי העצמאי. פישר שב ארצה ביום ו' האחרון ודבריו על שוקי המט"ח מקבלים משמעות יתרה בתקופה בה הדולר נחלש מול השקל ובעקבות זאת צצו מחדש הערכות בשוק כי בנק ישראל ישוב להתערב ולרכוש דולרים, בייחוד אם הדולר ייחלש מתחת ל-3.6 שקלים.

הרצאת הנגיד עסקה ב"התפתחויות האחרונות במדיניות מוניטרית". הנגיד דיבר על התהדקות הרגולציה אחרי המשבר הגדול ב-2008 ואמר בבדיחות: "אני מרחם על עמיתיי בפיקוח על הבנקים על הקריאה המרובה לה הם נדרשים; אני מרחם על הבנקאים אפילו יותר על כל הקריאה שהם נדרשים לה אחרי שהרגולטורים מתרגמים את הכללים לעברית". פישר דיבר על הנחיות שגובשו בחו"ל ואומצו בישראל.

"עלינו להבין שלא ניתן לדעת אם הצעדים שננקטו היו נכונים או לא - אלא רק במשבר הבא", הוסיף פישר. בהקשר זה התייחס פישר למבחני הלחץ שנערכו לבנקים בישראל, בארה"ב ובאירופה ואמר: "אפשר לעשות מבחני לחץ על הנייר אבל מבחן הלחץ הטוב ביותר הוא משבר אמיתי".

פישר דיבר על 2 מהלכים מוניטריים שבוצעו בעולם ואשר לדעתו יהיו להם השלכות מהותיות בעתיד: הצבת יעד הפדרל ריזרב להורדת שיעור האבטלה ל-6.5% כתנאי להפסקת המדיניות המוניטרית המרחיבה (הפד רוכש מדי חודש אג"ח ב-85 מיליארד דולר, ללא הגבלה), והצבת סף לפרנק השווייצרי ע"י הבנק המרכזי השווייצרי תוך נכונות להגן על סף זה באמצעות רכישה בלתי מוגבלת של מט"ח. זאת, על מנת למנוע ייסוף חד של הפרנק מול הדולר, מה שפוגע בכלכלת שווייץ.

"מה שהפד עשה ישליך על מעשינו כבנקאים מרכזיים ועל דרישות הפוליטיקאים מאיתנו", אמר פישר. "עלינו להכיר בכך שיש לנו אחריות - לפחות בטווח הקצר - לנתוני האבטלה".

פישר התייחס לשאלה האם המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים תעורר בעיות בעתיד ואמר: "לא. הבנקים המרכזיים קנו נכסים רבים ואם בהמשך האינפלציה תתחמם והעניינים ייצאו מכלל שליטה, יהיו נכסים רבים שאפשר למכור. ננקוט פעולות הפוכות. אנשים יגידו שזה מסובך; נכון, אבל זה גם היה מסובך בכיוון השני (בעת רכישת הנכסים - ע.ב.י). הבנקים המרכזיים די מתוחכמים".

פישר התייחס גם לצעדים של הבנק המרכזי השווייצרי למנוע ייסוף הפרנק השווייצרי באמצעות רכישת דולרים בצורה אגרסיבית. הוא השתמש בצעד זה כדוגמה קיצונית למלחמת המטבעות בשוק העולמי ודיבר אגב כך גם על השקל: "כולנו אומרים שאי אפשר להילחם בשוק; זה סיפור טוב. אתה יכול להילחם בשוק אם השוק רוצה לייסף את המטבע שלך, אבל אם המטבע שלך עובר תהליך של יסוף סימן שהשוק רוצה את המטבע שלך. אם משקיעים רוצים לבוא למדינה שלך ולקנות נכסים בשקלים, אתה יכול לייצר שקלים בכמויות גדולות באמצעות הנפקת מק"מים. אפשר לעשות את זה לנצח; זה יהיה יקר, אבל אפשר לעשות את זה.

"השווייצרים (הכוונה לבנק המרכזי השווייצרי - ע.ב.י), אחרי שהם ניסו כבר כל דבר אחר, הכניסו עצמם למצב שבו היה במדינה כעס על הפסדי כספים בשל ההתערבות בשוק המט"ח ואז כעסו עליהם שהמטבע המשיך בייסוף מבלי להתערב בשוק. עכשיו יש להם שיטה חדשה, הם קונים המון מט"ח. בפחות משנה הם קנות מט"ח בהיקף של כ-50% מהתמ"ג. זה המון".