בנו של וורן באפט: "התכוננתי לזה כל חיי"

הווארד באפט, בנו של המיליארדר וורן באפט, מתחייב ללכת בדרכו של אביו ולנהל את ברקשייר התאווי לפי העקרונות שהתווה ■ "אחד הדברים החשובים זה פשוט להבטיח שהאנשים הכי מתאימים לנהל את העסקים ינהלו את העסקים"

הווארד באפט, בנו של האורקל מאומהה, מתכונן כבר 20 שנה לרשת את אביו בתפקיד יו"ר ברקשייר התאוויי, והוא מודע היטב לנעליים הגדולות שהוא יידרש להיכנס אליהן. בראיון לבטי ליו בטלוויזיה של בלומברג, אמר שההליכה בעקבות אביו המיליארדר וורן באפט תדרוש ממנו להיצמד לשיטות הפעולה שזיכו אותו בהערכה רבה במשך עשרות השנים שבהן צמחה החברה לשווי שוק של 240 מיליארד דולר.

הגנה על התרבות התאגידית של ברקשייר "פירושה שאצטרך להבטיח שהאנשים יחושו שהם מקבלים יחס הוגן, שכל ההתחייבויות של אבי כלפיהם ימשיכו להיות בתוקף".

וורן באפט בן ה-82, שעמד בראש ברקשייר במשך יותר מ-40 שנה, בידל את החברה שלו מחברות אחרות הודות ליכולתו להקצות הון ולהגדיל את הון המניות של המשקיעים בשיעור של פי יותר מ-5,000 למניה. הוא רשם הישג זה באמצעות פילוסופיית ניהול שאינה מייחסת חשיבות לדוחות הפיננסיים הרבעוניים ומעניקה אוטונומיה למנהליהן של החברות-הבנות שמספרן עולה על 70.

באפט האב, שהוא גם בעל המניות הגדול ביותר של החברה, אמר שדור המנהיגים הבא יצטרך לחלק את חובותיו בין המנכ"ל, מנהלי ההשקעות ובנו - חקלאי ופילנתרופ שיושב במועצת המנהלים מאז 1993.

באפט הבן הוא דירקטור בקוקה קולה, יצרנית המשקאות הגדולה ביותר בעולם, ובעבר שימש כמנהל היחסים עם המשקיעים בארצ'ר-דניאלס מידלנד. הוא אמר שההתבוננות בהתנהלותו של אביו סייעה לו להתכונן לעמידה בראשה של מועצת מנהלים שכוללת את ביל גייטס, אחד ממייסדי מיקרוסופט, וסטיבן בורק, מנכ"ל יחידת NBC יוניברסל של קומקסט קורפ.

"במובן מסוים התכוננתי לזה כל חיי", אמר באפט לליו. "במובן אחר, אני יושב במועצת המנהלים כבר עשרים שנה. זאת הכנה".

דרך ההיגיון

העברת הנהגת מועצת המנהלים לדור השני של המשפחה תהיה הגיונית רק אם הווארד באפט לא יחזיק בתפקידים תפעוליים, לדברי ג'ף מתיוס, אחד מבעלי המניות של ברקשייר ומחבר "מחליפו של וורן באפט: מיהו ומדוע זה חשוב". האב קידם מדיניות ציבורית שמתגמלת אנשים על בסיס כישוריהם והישגיהם, ולא על בסיס קשריהם, וב-2007 אמר שהוא מצדד ב"שוויון הזדמנויות".

"קשה לטעון שמבין כל המחליפים האפשריים של וורן באפט, הווארד באפט הוא הטוב ביותר ללא עוררין - אלא אם לוקחים בחשבון מהו התפקיד", אמר מתיוס בריאיון טלפוני. "תפקיד היו"ר אינו תפקיד המנכ"ל. התפקיד שלו הוא לשמר את תרבותה של ברקשייר, וכשמסתכלים על זה בדרך הזאת, קרוב לוודאי שהוא האיש הנכון".

באפט האב סמך על ראשי היחידות, כולל חברת ביטוח הרכב גייקו וחברת הרכבת ברלינגטון נורת'רן סנטה פה, שינהלו את החברות שלהם, וכך נשאר לו זמן לשקול כיצד להשקיע את המזומנים של ברקשייר. במסר שלו לבעלי המניות ב-1999, התלוצץ וורן שהוא קבע את עקרונות הפעולה של החברה: שהוא וסגן היו"ר צ'רלס מונגר "יבצעו האצלת סמכויות כמעט לדרגה של ויתור על תפקידנו".

"אתה לא רוצה להיות מנכ"ל שהולך לשנות את זה ולהבריח מנהלים", אמר הווארד לליו. "קרוב לוודאי שזה אחד החלקים החשובים של זה - פשוט להבטיח שמרכיב התרבות התאגידית יישאר כמות שהוא, ושהאנשים הכי מתאימים לנהל את העסקים ינהלו את העסקים".

אשתקד אמר וורן באפט שמועצת המנהלים של ברקשייר בחרה מנהל לתפקיד המנכ"ל הבא, מבלי לנקוב בזהות האיש. המיליארדר גם הרחיב את סמכויותיהם של טוד קומבס וטד ווצ'לר, מנהלי ההשקעות ששכר בשלוש השנים האחרונות, לפקח על תיק המניות בן 88 מיליארד הדולר של החברה.

חקלאי ושריף

הווארד הוא השני משלושת ילדיו של המיליארדר, והיחידי מביניהם שיושב במועצת המנהלים של ברקשייר, הפועלת מאומהה, נברסקה. הוא אמר שקשה לצפות כמה זמן הוא יקדיש למילוי תפקידו בברקשייר לאחר מינויו ליו"ר.

הוא מתגורר ועוסק בחקלאות במרכז אילינוי, ונוסע ברחבי העולם בתפקידו כמנכ"ל הביצועי של קרן הווארד ג'י. באפט, שפועלת לשיפור החקלאות הקיומית ולפתרון סכסוכים שנובעים ממחסור במזון.

הוא ממלא גם את תפקיד סגן השריף במחוז מקון, אילינוי, אך ייתכן שהוא ייאלץ לצמצם את תפקידו. "זה לא הכי טוב מבחינתי לחגור אקדח ולצאת לרחובות עם השריף במסגרת התפקיד הזה", אמר הווארד לליו. "אז ייתכן שיהיו כמה דברים שאני לא אעשה, או שאני לא צריך לעשות, וזה בסדר. אבל אני עושה את זה עכשיו בגלל שיש לי את ההזדמנות".