שיכון ובינוי במו"מ לרכישת 3 מיזמים סולאריים

החברה-הבת, שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת, סיכמה עקרונית עם סאנפאוור האמריקאית על אופציה לרכישת 3 מיזמים שבבעלותה: קיבוץ אורים והמושבים בית הגדי ונבטים

קבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון בדרך להפוך ליזמית הסולארית הגדולה בישראל בזכות עסקה לרכישת 3 מיזמים סולאריים גדולים. ל"גלובס" נודע כי החברה-הבת, שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת, סיכמה עקרונית עם סאנפאוור האמריקאית על אופציה לרכישת 3 מיזמים שבבעלותה שההשקעה בהקמת מערכות בכ-900 מיליון שקל.

שיתוף-הפעולה בין שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת לבין סאנפאוור מתקיים מזה זמן, ובין היתר השתיים שיתפו פעולה במכרז להקמת תחנה סולארית באשלים.

מדובר ברכישת בעלות מלאה בחברות המיזם (SPC) וההקמה (EPC) של מיזמים בהספק של 35 מגה-ואט כל אחד שייבנו על קרקעות המוחכרות מקיבוץ אורים, והמושבים בית הגדי ונבטים בדרום. מימוש האופציה מותנה בקבלת אישור תעריפי למיזמים ואישור שר האנרגיה להעברת הבעלות במיזמים. גורמים בשוק הסולארי, שלא היו מעורבים בעסקה, העריכו את שווי האופציות ב-12-14 מיליון שקל.

שלושת המיזמים נמצאים ברשימת המתנה לקבלת אישור תעריפי מותנה. נכון להיום כבר "תפוסים" 182.5 מגה-ואט מתוך 200 שהוקצו למיזמים סולאריים גדולים (בהספק מעל 10 מגה-ואט) לטובת פרויקט של המועצה האזורית-תעשייתית רמת חובב (37.5 מגה-ואט), מיזם של חברת ערבה פאוור בקיבוץ קטורה (40 מגה-ואט), מיזם חלוציות של חברת אנלייט (55 מגה-ואט) ומיזמים של EDF-EN (בהיקף 50 מגה-ואט).

בענף הסולארי מעריכים כי יש סיכוי גבוה להכנסת מיזם אחד למכסה הנוכחית, גם אם במתכונת מצומצמת, וסיכוי להכנסת כל שלושת המיזמים אם תאושר המלצת ועדת השרים לאנרגיות מתחדשות להוסיף עוד 300 מגה-ואט למיזמים סולאריים, שמתוכם 100 מגה-אט למיזמים גדולים.

מימוש מלא של האופציות עם סאנפאוור ישלש את ההספק הכולל של מיזמים סולאריים בטכנולוגיית PV בתיק הפרויקטים של שיכון ובינוי, בניהולו של עופר קוטלר. שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת בניהולו של אמיר לוי מחזיקה בפרויקטים סולאריים בינוניים בהקמה בהיקף מצטבר של 26 מגה-ואט ובצבר מיזמים בשלבי אישורים בהיקף 35 מגה-ואט נוספים.

במקביל מנהלות שיכון ובינוי ושותפתה אבנגואה הספרדית מו"מ מתקדם לקראת חתימת הסכם עם המדינה להקמת תחנת כוח תרמו-סולארית על קרקעות מדינה באשלים בהספק 120 מגה-ואט. בנוסף מקדמת שיכון ובינוי מיזם להקמת תחנה תרמו-סולארית סולארית נוספת בהספק 120 מגה-ואט על קרקעות המוחכרות מקיבוץ צאלים. ההשקעה הכספית הכוללת בהקמת שתי התחנות התרמו-סולאריות מוערכת במעל מיליארד דולר.