מסתערים על הדירות: זינוק של 44% בעסקאות בדצמבר

בסיכום שנת 2012 נרשמה עלייה של 18% במכירת הדירות בהשוואה לשנת 2011 ■ עלייה חדה במכירת דירות על ידי משקיעים ■ זינוק במכירת הדירות בבאר שבע

בחודש דצמבר נרכשו 10.7 אלפי דירות, בדומה לרמת השיא שנרשמה ביוני 2009. כמות זו מהווה עלייה של כ-11% בהשוואה לנובמבר, בהמשך לעלייה חדה של 21% שנרשמה בנובמבר בהשוואה לאוקטובר (אשר אופיין ברמת מכירות נמוכה יחסית בשל חג הסוכות). כך עולה מנתונים שפרסם היום משרד האוצר.

בהשוואה לדצמבר אשתקד, אשר עמד עדיין בצל המחאה החברתית, נרשמה עלייה חדה של 44% במספר העסקאות. בסיכום שנת 2012 נמכרו כ-102 אלף דירות, עלייה של 18% בהשוואה לשנת 2011, זאת לאחר ירידה בשיעור דומה שנרשמה בשנת 2011 (לעומת 2010).

רכישת דירות
 רכישת דירות

משקל המשקיעים בסך הרכישות הוסיף לרדת בחודשים נובמבר-דצמבר, משיעור של 23.8% באוקטובר לשיעור של 22.6% בנובמבר ושיעור של 22.3% בדצמבר. מאז הנחיית בנק ישראל (בסוף אוקטובר האחרון) המגבילה את שיעור המימון למשכנתאות הנלקחות ע"י משקיעים ניכרת ירידה משמעותית במשקל המשקיעים באזורים המאופיינים ברמות מחירים גבוהות, למעט ירושלים.

באזורי ת"א, המרכז והשרון היה נמוך משקל המשקיעים בסך העסקאות בחודש דצמבר בשיעורים שבין 3.5%-5% בהשוואה לממוצע החודשי בעשרת החודשים הראשונים של 2012. מנגד, באזורים האחרים לא חל שינוי משמעותי בשיעור המשקיעים, למעט חיפה בה אף הוסיף משקל המשקיעים לעלות, ב-2%. כמו כן יש לציין כי רמות השכר של המשקיעים בחודש דצמבר באזורי ת"א, המרכז והשרון גבוהות משמעותית בהשוואה לרמות השכר של המשקיעים באזורים אלו בעשרת החודשים הראשונים של השנה. ברמה הארצית, בניכוי שלושת האזורים האלו, נרשמה יציבות ברמות השכר של המשקיעים.

במונחים כמותיים נרשמה עליה של 8% במספר הדירות שנרכשו להשקעה בחודש דצמבר בהשוואה לחודש הקודם, בהמשך לעליה של 19% ברכישות המשקיעים בנובמבר בהשוואה לאוקטובר (בין היתר על רקע חג הסוכות שחל באוקטובר). בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד נרשמה עלייה של 25% ברכישות המשקיעים בדצמבר, לאחר עליה חדה יותר, של 36%, שנרשמה בנובמבר. בסיכום שנתי נרכשו 23.9 אלפי דירות ע"י משקיעים ב- 2012, עלייה של 9% בהשוואה לשנת 2011, אולם רמה זו עדיין נמוכה ב- 23% בהשוואה למספר הדירות שרכשו משקיעים ב-2010.

זינוק במכירת דירות על ידי משקיעים בבאר שבע

במכירת דירות ע"י משקיעים נרשמה עלייה של 14% בחודש דצמבר בהשוואה לחודש הקודם, בהמשך לעליה של 24% שנרשמה בחודש נובמבר. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד עומד הגידול במכירות המשקיעים בדצמבר על 39%, לאחר עלייה של 27% בנובמבר.

בולט במיוחד הגידול במכירות המשקיעים באזור באר-שבע, עם עלייה של 29% בחודש דצמבר לעומת החודש הקודם, לאחר עליה של 23% בנובמבר. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד עלה מספר הדירות שמכרו משקיעים בבאר שבע ב-62% בדצמבר, לאחר עלייה של 77% בנובמבר. מנגד, באזור חיפה נרשמו שיעורי גידול מתונים במכירות המשקיעים בחודשים נובמבר-דצמבר.

שינוי במשקל המשקיעים
 שינוי במשקל המשקיעים

רכישת דירות ע"י זוגות צעירים בחודש דצמבר רשמה ירידה מתונה של כ-1.4% בהשוואה לחודש הקודם, לאחר עלייה חדה של 29% בנובמבר. ירידה זו מוסברת בחלקה בירידה חדה של 33% ברכישות הזוגות הצעירים באזור השפלה, לאחר עלייה של 46% בחודש הקודם. בניכוי אזור השפלה נרשמה עליה של 6% ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים בדצמבר בהשוואה לחודש הקודם ועלייה של 32% בהשוואה לדצמבר 2011, שיעורי גידול מתונים מאלו שנרשמו בסך העסקאות.

עוד מציינים באוצר כי נתונים ראשוניים לחודש ינואר מצביעים על ירידה משמעותית במספר העסקאות בהשוואה לדצמבר. משקל המשקיעים בסך העסקאות נותר ללא שינוי משמעותי.

קודם לכן דווח היום כי מנתונים ראשוניים של היקף נטילת המשכנתאות בחודש ינואר עולה כי הבנקים הלוו משכנתאות ב-3.97 מיליארד שקל בינואר - ירידה של 14.8% בהשוואה להיקף המשכנתאות בדצמבר. זו הפעם הראשונה מאז ספטמבר-אוקטובר שהיקף המשכנתאות יורד מתחת ל-4 מיליארד שקל. אם לוקחים בחשבון שספטמבר-אוקטובר היו חודשים חלשים בשל חגי תשרי ומטרלים חודשים אלה, הרי שהיקף המשכנתאות בינואר ירד לשפל שלא נראה מאז יוני.