אירופה סגרה בעליות: הירידה בתפוקה התעשייתית נמשכת

אובמה קרא לקונגרס להגיע להסכמה משותפת בעניין הקיצוץ בהואצות הממשל ■ נתון התפוקה התעשייתית של גוש האירו פורסם היום

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ד') בעליות שערים וזאת לאחר העליות שנרשמו אתמול. השווקים הגיבו היום לנאום מצב האומה שנשא אתמול נשיא ארצות הברית ברק אובמה בפני שני בתי הקונגרס. בזירת המאקרו האירופאית פורסם היום נתון התפוקה התעשייתית של גוש האירו לחודש דצמבר.

כאמור הנושא המרכזי להיום היה נאום מצב האומה השנתי שנשא נשיא ארצות הברית ברק אובמה אתמול בפני בתי הקונגרס ובו התייחס למצבה הכלכלי של ארצות הברית ולקיצוצים הצפויים בהוצאות הממשל. אובמה אמר במהלך הנאום שלו שכלכלת ארצות הברית נמצאת בדרך הנכונה להתאוששות, אך ביקש מהקונגרס, שנמצא בשליטת המפלגה הרפובליקנית, לתמוך ברפורמה במערכת המסים במדינה ולתמוך בתוכניות להגברת התעסוקה.

אובמה גם ביקש מהקונגרס לנסות ולהגיע להסכמה בנוגע לקיצוצים הצפויים בהוצאות הממשל. "בואו נגיע להסכמה כאן ועכשיו, על שמירת הממשלה של העם פתוחה, לשלם את המסים שלנו בזמן ולהחזיק את באמונה מלאה ובאשראי של ארצות הברית", אמר אובמה בנאום שלו.

באירופה התרכזו בעיקר בדוחות הכספיים שמפרסמים החברות. כשהבוקר פרסם הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל את דוחותיו לרבעון הרביעי של 2012 ולשנה כולה. הבנק רשם הפסד מעל לתחזיות האנליסטים של 476 מיליון אירו ברבעון הרביעי.

סוכנות דירוג האשראי S&P התייחסה אתמול לבעיות של הבנקים בצרפת ואמרה כי הסיכון הכי גדול על דירוג האשראי של הבנקים במדינה הינו היקף ההון שלהם. אך בסוכנות הרגיעו ואמרו שאם הבנקים ימשיכו לאסוף הון אז הסיכון הזה יפחת.

בזירת המאקרו התפרסם נתון התפוקה התעשייתית של גוש האירו לחודש דצמבר ורשם ירידה של 2.4% וזאת כשהצפי היה לירידה של 2.3% בהיקף התפוקה לעומת החודש המקביל בשנת 2011 וזאת לאחר ירידה של 4% שנרשמה בחודש נובמבר, שתוקנה מקריאה קודמת של 3.7%.

אסיה עולה למעט יפן

המסחר בשוקי אסיה ננעל היום (ד') בעליות שערים, בעוד המדדים המרכזיים ביבשת נסחרים בשיא של 18 חודשים. ביפן, לעומת זאת, נרשמו ירידות שערים על רקע התחזקות הין והשלכותיו השליליות על תוצאותיהן הכספיות של החברות היצואניות. ברקע, ממתינים המשקיעים לבשורות מפגישת שרי האוצר של גוש האירו, ומגיבים לנאומו הכלכלי של נשיא ארה"ב ברק אובמה, הלילה. החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה חיובית.

מתיחות בזירה הגיאו-פוליטית באסיה: הסוכנות הבינלאומית למעקב אחר גרעין דיווחה אתמול כי רעש אדמה הורגש בצפון קוריאה, וככל הנראה מדובר בניסוי גרעיני שערכה המדינה הקומוניסטית. האם הניסוי הגרעיני יגביר את המתיחות ששוררת בין המשולש האסייתי - סין-יפן-צפון קוריאה ויעיב על המסחר בשווקים?

אולם, מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, עולם בינתיים היום בכ-0.2%. "הדברים נראים די חיוביים", אומר קירק הרטמן, מנהל השקעות ב-Wells Capial Management. "אני אוהב את אסיה. החברות מכות בתוצאותיהן את התחזיות, כלכלת ארה"ב בועטת וגם סין מתעוררת".

חשש מ"המצוק הפיסקאלי 2"

ובמעבר חד לארה"ב, שם מתגברות החששות בעקבות ה"מצוק הפיסקאלי 2", (ה-sequester) - שורת קיצוצים והעלאות מסים בהיקף של 85 מיליארד דולר, שצפויה להיכנס לתוקף ב-1 למארס. האם גם הפעם המחוקקים בארה"ב ימתחו את השווקים עד הדקה האחרונה ובסוף יגיעו להסכמות? נחיה ונראה. בתרחיש הקיצון, אם הקונגרס לא יצליח למצוא פתרון למשבר הפיסקאלי, אנליסטים וכלכלנים צופים ירידות של 10% בשווקים. (לסיפור המלא)

באירופה - נפגשים בימים אלה שרי האירו-גרופ, כדי לדון באפשרויות החילוץ של יוון וקפריסין. בסוף השבוע צפויים לדון בנושאים אלה, ועוד, מנהיגי מדינות ה-G-20. "משבר החובות האירופאי היה ונותר כאב הראש הגדול ביותר של הכלכלה הגלובלית בשנת 2013 ובשנים הבאות, אולם יתכן כי הרגיעה בשווקים תמשך זמן מסוים בחסות האינטרסים הפוליטיים בגרמניה בעקבות הבחירות הקרבות במדינה זו בחודש ספטמבר השנה וכן בחסות השפעות זנב של צעדי התמרוץ הקודמים של הבנק המרכזי האירופאי", סבור יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]