בדרך לסיבוך קואליציוני בגלל דירות מוזלות?

רה"מ נתניהו יכניס להסכמים הקואליציוניים סעיף דיור בר-השגה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להכניס להסכמים הקואליציוניים סעיף העוסק בדיור בר השגה, המוגדר "דיור בהשכרה ארוכת טווח או דירות קטנות". זאת, לאור הצהרתו כי נושא זה הוא אחד משלושת הנושאים העיקריים שיטופלו על ידי הממשלה החדשה. האחרים: שוויון בנטל ויוקר המחיה. כך נודע ל"גלובס".

סעיף זה לקוח מהצעת מינהל התכנון במשרד הפנים בראשות בינת שוורץ. ההצעה נועדה לשפר את חוק התכנון והבנייה בדרך של תוספות לחוק הקיים. האלטרנטיבה הייתה רפורמה כוללת של משרד המשפטים - הצעה שהובילה המשנה ליועמ"ש שרית דנה - אולם הליכיה נתקעו בוועדת הפנים של הכנסת ונתניהו הכריז על הפסקתם. בהודעתו על הקדמת הבחירות הדגיש נתניהו כי בממשלה החדשה יפטר כל שר שיימנע מלתמוך בחוק התכנון והבנייה שיביא לכנסת.

אין התייחסות לקריטריונים

סעיף הדיור בר השגה בתיקון הנוכחי מחליף את הפרק שיזם בעבר ח"כ אמנון כהן מש"ס, במסגרת הניסיון להעביר את החוק החדש. בתיקון הנוכחי מדובר רק בדירות קטנות להשכרה, במסגרת פרויקטים של לפחות 200 דירות, לתקופה של 20 שנה מסיום הבנייה, שבסיומן יוכל היזם להוציא את השוכרים ולמכור את הדירות.

בהצעת התיקון לחוק לא נאמר מהו יחס הדירות להשכרה מתוך סך כל הפרויקט; אין אזכור של פרויקטים למכירה כמו "מחיר למשתכן"; אין התייחסות לקריטריונים לזכאות; לפי נוסח ההצעה העיריות יוכלו לפטור תוכניות בנייה מחובת הקצאת דיור בר השגה למרות שמדובר בקרקעות של מינהל מקרקעי ישראל (בניגוד להצעה של ח"כ כהן); ניתן יהיה לשנות את ייעוד הקרקע (בניגוד להצעת ח"כ כהן).

הנוסח הנוכחי עלול לגרום לקשיים במגעים הקואליציוניים הן בתוך הליכוד ביתנו, משום שסיעת ישראל ביתנו דורשת תיקונים רבים במסגרת דיור בר השגה ואף עתרה לבג"ץ נגד נתניהו (לפני איחוד הסיעות), וגם סיעת יש עתיד בראשות יאיר לפיד מדגישה את הצורך לעדכן את כללי המשחק בתחום זה, בעיקר בתיקון הקריטריונים לזכאות של אריאל אטיאס ובמרכזם ותק בשנות נישואין ועדיפות למשפחות מרובות ילדים.

לדברי שוורץ, "דיור בר השגה הוא נושא מספיק חשוב כדי שיטפלו בו במסגרת חוק מיוחד ולא במסגרת תיקון מינימליסטי לחוק התכנון והבנייה. בחוק הנפרד יטופלו כל הנושאים הרלוונטיים, כמו סמכויות הפיקוח, הקריטריונים לזכאות, חובות היזמים, ההסדרים הכלכליים ושאר הנושאים שאינם קשורים להליכי תכנון ובנייה".

תגובת הליכוד: "להסכם יצורפו נספחים אשר יסדירו את עבודת הממשלה ואת הרפורמות הדרושות".