מיטב מחזק מתחרה גדול

ומה יעשה עכשיו המפסיד, בית ההשקעות מנורה מבטחים?

לאחר חודשים של ניהול מו"מ אינטנסיבי, מכרז מזורז, שמועות על השתתפותן של קרנות זרות ואף פיצוץ במגעים צפוי אילן רביב, מנכ"ל בית ההשקעות מיטב (בקרוב דש-מיטב), לסיים את סאגת המכירה של מיטב תעודות סל, בעסקה עם המתחרה הגדול שלו - פסגות. זאת, במחיר שאותו היה יכול לסגור כמה חודשים קודם לכן עם בית ההשקעות מנורה מבטחים פיננסים.

רביב ביקש סכום של כ-200 מיליון שקל עבור מיטב תעודות סל, והיה מוכן להתפשר גם על 180 מילון שקל (למיטב תעודות סל הון עצמי של 85 מילון שקל). היו לו שתי הצעות - זו של פסגות בראשותו של חגי בדש שהציעה 125 מיליון שקל, וזו של מנורה בראשות זיו שמש שהציעה 150 מיליון שקל - אך הוא בחר לדחות את האחרונה, הגבוהה יותר. מדוע? כנראה משום שחשב שכך יוכל ללחוץ על המתמודדים להציע יותר.

אבל שמש, איש השקעות בבסיסו, עשה את חישובי האקסל והגיע למסקנה כי כל סכום מעבר לסכום שנקב יהיה בגדר עסקה יקרה מדי. בפרט כאשר לו, בניגוד לבדש, אין פלטפורמה קיימת של תעודות סל שלתוכה יוכל לצקת את הפעילות הנרכשת של מיטב.

מנגד, אצל בדש, מצא רביב אוזן קשבת. לבדש, בניגוד לשמש, יש מרווח תמרון גדול יותר בכל הנוגע למחיר, מכיוון שלו, כאמור, יש פלטפורמה קיימת של תעודות סל. מה גם שבדש היה להוט לבצע את העסקה שמהווה את הרכישה הגדולה הראשונה של פסגות מאז נכנס לתפקיד המנכ"ל לפני פחות משנה. סכום העסקה שצפויה להיחתם כעת נע בין 140 ל-160 מיליון שקל, לא רחוק מההצעה ההיא של שמש.

פסגות הוא בית ההשקעות הגדול בישראל, והגוף המוביל הן בתעשיית קופות הגמל והן בקרנות הנאמנות מבחינת היקף נכסים. אך בענף תעודות הסל התמונה שונה: שם הוא שחקן קטן שמנהל כ-10 מיליארד שקל. הרכישה המסתמנת תקפיץ אותו למקום השלישי בענף, עם נתח שוק של כ-28%. כך, בשורה התחתונה, חיזק רביב את בדש, שלאחר המיזוג בין דש למיטב, יהיה המתחרה הגדול שלו בענף בתי ההשקעות.

מה יעשו במנורה

אז מה יעשה עכשיו המפסיד, בית ההשקעות מנורה מבטחים? בבית ההשקעות רצו כבר מזה תקופה להיכנס לפעילות בתחום תעודות הסל, אך בכל פעם נסוגו שם, ועכשיו פספסו למעשה את הרכישה הגדולה המשמעותית האחרונה בענף. הפספוס הזה משאיר את שמש עם סכום כסף פנוי (המתבסס על הגב הכלכלי האיתן של חברת האם, מנורה) שיכול לשמש אותו לרכישות עתידיות בתחומים אחרים. על המדף בשוק עומדות שלל פעילויות, כגון חבר בורסה, פעילות ברוקראז' וקרנות נאמנות.

לא בטוח ששמש מעוניין להיכנס לשתי הפעילויות הראשונות, שהרווחיות בהן בעייתית בשל התחרות העזה של הבנקים, ומנגד בתחום קרנות הנאמנות הוא כבר הוכיח שביכולתו לגדול לבד. קרנות הנאמנות של הבית סיימו את 2012 בגיוסים של 2.3 מיליארד שקל - עלייה של30%.

הגישה הזו עשויה להשתנות לכשיועמד למכירה בית ההשקעות מגדל שוקי הון. שלמה אליהו, שרכש לאחרונה את קבוצת הביטוח מגדל, נתפס כמי שרחוק מפעילות פיננסים ושוק הון. לאור זאת ייתכן שהוא יעדיף להתמקד בעסקי הביטוח המסורתיים שאותם הוא מכיר היטב ולממש את פעילות הפיננסים. אם זה אכן יקרה, לא נופתע אם מנורה תהיה בצד הקונה.