פגוט: "הציבור יאלץ בשנים הקרובות לשלם יותר ולקבל פחות"

האסטרטג הראשי של קבוצת איילון מגיב לסקירה שפרסם היום בנק ישראל וטען כי הגמישות של המנהיגות הכלכלית בכל האמור בהקלה על האזרח קטנה ■ "אין ספק שחוסר אחריות פיסקאלית מתמשך עלול לדרדר את דירוג החוב של ישראל"

"בנק ישראל יוצק מספרים לא סימפטיים בכל האמור באופק הפיסקאלי הבעייתי בפניו ניצבת מדינת ישראל בפתחה של שנת 2013", כך טוען יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון בהתייחסו לסקירה המיוחדת הנוגעת לגירעון, שפרסם היום (ד') בנק ישראל.

כאמור, מוקדם יותר היום בנק ישראל "הציב דגל אדום" לממשלה ופרסם סקירה מיוחדת לגבי הגירעון התקציבי. בסקירה בנק ישראל הביע חשש כי יחס החוב לתוצר יזנק ל-100% לקראת סוף העשור, גם בהנחות מקלות לגבי השפעת הגירעון והחוב על שיעורי הריבית והצמיחה. (לסיפור המלא)

פגוט טוען כי לפי הנתונים שפרסם בנק ישראל בסקירה, "ניכר לעין כי הציבור הישראלי צפוי לקבל בשנים הקרובות פחות שירותים ציבוריים מכפי שייחל ולשלם יותר מיסים מכפי שהתרגל, זאת על מנת שכלכלת ישראל לא תחל במסע מואץ בזמן לאחור".

האסטרטג הראשי של איילון מציין כי למעשה קיים אבסורד בקרב הצמרת הכלכלית של ישראל, זאת משום שאנו נמצאים בתקופה שבה הסוגיות הכלכליות עלו לאחר שנים לראש סדר היום הציבורי, אולם מנגד, דרגת הגמישות של המנהיגות הכלכלית בכל האמור בהקלה על האזרח קטנה, וזו תידרש לקרב סיזיפי ארוך של חלוקת העוגה התקציבית בצורה טובה יותר על מנת לגשר על הפער בין הרצוי בציבוריות הישראלית למצוי בקופת האוצר.

"לא יהא מנותק מן הנתונים להניח בתסריט מרכזי כי מדינת ישראל לא תעמוד גם בשנת 2013 ביעד הגרעון הממשלתי המוגבה בשיעור של 3%, גם לאחר קיצוצי הוצאות והעלאות מיסים מדודות", דברי פגוט. "איננו רואים את הגירעון הממשלתי צומח לרמה של 100% תוצר בשנת 2020 כפי שמתסרט התסריט הרע המוצג על ידי בנק ישראל, שכן ההנהגה הכלכלית של מדינת ישראל צפויה להפגין אקטיביות רציפה על מנת לשלוט הן בשורת ההוצאות והן בשורת ההכנסות", הוא מוסיף.

עם זאת, פגוט טוען באותה נשימה כי "אין ספק שחוסר אחריות פיסקאלית מתמשך עלול לדרדר את דירוג החוב של מדינת ישראל ולגבות ממנה מחיר מימוני כבד במידה ויתממש, אולם להערכתנו אנו לא בדרך לשם וממשלת ישראל תפעל כנדרש.

לבסוף, פגוט התייחס לפרישתו של הנגיד סטנלי פישר וטען כי מי שיכסנ לנעליו הגדולות יאלץ להיות נגיד חזק המוגל להיכנס ל"קרבות רחוב במידת הצורך על מנת שהספינה הפיסקלית לא שתנה כיוון".