אחרי דוח המבקר: נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופ' משה קווה, פורש

מבקר המדינה מצא כי אף שבאוניברסיטת בר-אילן פועלת ועדה לקביעת שכר בעלי המשרות הבכירות, בפועל פרופ' קווה הוא שקבע את שכר הבכירים

חודשיים וחצי לאחר דוח חריף של מבקר המדינה בעניין התנהלות כושלת של בכירי אוניברסיטת בר-אילן, לרבות בעניינים הנוגעים לטוהר המידות, הודיע היום (א') נשיא האוניברסיטה, פרופ' משה קווה, על פרישתו מהתפקיד.

קווה יסיים את כהונתו בעוד כ-8 חודשים, ובאוניברסיטה כבר החלו במהלך להקמת ועדת איתור לבחירתו של הנשיא הבא.

מנכ"ל האוניברסיטה, עו"ד חיים גליק, הודיע כי יסיים את תפקידו כבר במועד פרסום דוח המבקר.

המבקר מצא כי אף שבבר-אילן פועלת ועדה לקביעת שכר בעלי המשרות הבכירות, שבראשה עומד שר המשפטים היוצא יעקב נאמן, בפועל קווה הוא שקבע את שכר הבכירים, והוועדה שימשה חותמת גומי להמלצותיו. כשהוועדה קיבלה החלטות שלא תאמו את רצונו של קווה, הן לא הוצאו אל הפועל אלא שונו בדיעבד לפי הנחיותיו.

בעניינים מסוימים, קבע המבקר, פעל קווה למתן תנאים חריגים לבכירים שלא באמצעות הוועדה ובלא להביא את הדבר לידיעתה.

עוד מצא המבקר כי הנשיא קווה התערב בהליכי בחירתו לכהונה נוספת כנשיא, דבר האסור לפי תקנון המוסד.

ביחס להתנהלות כוח -אדם באוניברסיטה, קבע המבקר כי במשך השנים לא נקבע לבר-אילן תקן הכולל מבנה ארגוני. הליך קבלת עובדים לאוניברסיטה, המכונה "מכרז", איפשר למעשה לממונה הרלוונטי לבחור את המועמד המועדף עליו, וועדות הקבלה שימשו חותמת גומי בלבד. ביחס לתופעת הנפוטיזם, נמצא כי כ-20% מהעובדים הם קרובי משפחה של עובדים אחרים.

מאוניברסיטת בר-אילן נמסר כי פרישתו של קווה נובעת כתוצאה מהחלטת המועצה להשכלה גבוהה, שקצבה את כהונותיהם של נשיאי האוניברסיטאות ל-3 קדנציות לכל היותר. ההחלטה התקבלה במהלך כהונתו הנוכחית של קווה, המכהן בתפקיד זו הקדנציה הרביעית, וכעת, עם התקרב מועד סיום כהונתו, בחודש אוקטובר הקרוב, החלה ההיערכות לבחירת הנשיא הבא.

בסוף השבוע האחרון פירסמה האוניברסיטה קו קורא להגשת מועמדויות לוועדת האיתור, שהוקמה על-ידי הוועד המנהל.