דודו זקן: המשכנתאות יתייקרו, אבל זו לא המטרה

המפקח על הבנקים מסביר מדוע החליט להגביל שוב את המשכנתאות וכיצד הצעדים החדשים צפויים להשפיע על נוטלי המשכנתאות

"הגרף שפרסמנו היום מספר את כל הסיפור". במילים אלה פתח המפקח על הבנקים דודו זקן את שיחת הוועידה עם התקשורת לאחר ההוראות החדשות שפרסם היום בנק ישראל לבנקים בנושא מתן משכנתאות. זקן דיבר על הגרף הבא:

יתרת ההלוואות
 יתרת ההלוואות

"נכון להיום אנחנו קובעים את ההפרשה לחומ"ס בהלוואות לדיור לפי עומק הפיגור", המשיך זקן. "ההפרשה לפי עומק הפיגור נעשית רק כשיש פיגור, ויש בנוסף הפרשה קבוצתית כשהיא נעשית כשנתת את המשכנתא עוד לפני שיש פיגור. ההפרשה הקבוצתית עומדת היום על 0.22% ואנחנו נגדיל אותה בממוצע ל-0.35%".

זקן דיבר על הצעדים האחרים בהם נקט: "צעד שני שאנו מבצעים הוא בתחום ההון; אנו קובעים מדרגות לשקלול הלוואות לדיור. יצרנו מדרגות אחידות לשקלול המשכנתאות. הצעד השלישי הוא הקטנת הקצאת ההון בגין ערבויות חוק מכר במקרה שהדירה נמסרה כבר לרוכש". (לפירוט המלא של צעדי בנק ישראל - לחצו כאן)

האם הצעדים החדשים יביאו לייקור המשכנתאות או להקטנת האשראי לדיור במשק? זקן טוען כי סביר שההוראות החדשות יגרמו לכך, אך קשה לדעת באיזו עוצמה: "המטרה היא לא לצמצם את כמות המשכנתאות אלא שיהיו לבנקים כריות הון מתאימות. ברור שזה יכול להביא לשינוי במחיר המשכנתא או לשינוי בשיקול של הבנקים. באיזה עוצמה הבנק יעשה את זה? קשה לדעת".

לדברי זקן, הבנקים צפויים לרשום גידול של 300 מיליון שקל בהפרשות לחומ"ס על משכנתאות שכבר בוצעו. כאשר נשאל שוב על הייקור הצפוי במשכנתאות חדשות אמר זקן: "אני לא מתעלם מזה, יהיה שינוי בתמחור, אבל זו לא המטרה. אסביר זאת בדוגמה: היום ההפרשה עומדת על 0.22%; אנחנו קובעים ריצפה של 0.35% מגובה המשכנתא. לכאורה, 0.13% זה הייקור של המשכנתא. אבל זה לכאורה; למה? כי אם יש בנק גדול, ההשפעה הזו תהיה כמעט אפסית, ולעומת זאת בבנק אחר כן יהיה ייקור יותר גדול. יש תחרות בין הבנקים בשוק המשכנתאות".

לדברי זקן, הגידול הצפוי בנכסי הסיכון של הבנקים במאזנים שלהם מוערך ב-3.7 מיליארד שקל.