יתרון ביתיות בשלבי הנוקאאוט של ליגת האלופות? חיסרון!

הנתונים מוכיחים: בניגוד לאגדה, עדיף להתארח במשחקי הגומלין במפעלים האירופיים, ולא לארח אותם - על מנת להגדיל את הסיכויים לעבור שלב

שלבי הנוקאאוט של ליגת האלופות שימשיכו להתקיים השבוע, עם משחקים מרתקים משמינית הגמר כגון ארסנל-באיירן מינכן ומילאן-ברצלונה, מעלים את השאלה הקבועה לגבי יתרון הביתיות: האם עדיף לקבוצה לקיים את המשחק הראשון במגרש שלה, או שבעצם עדיף לחכות עם האירוח דווקא להתמודדות בגומלין?

העיתונאי גבריאל מארקוטי מנסה לענות על זה ב"וול סטריט ג'ורנל" באמצעות נתונים שפרסם בנושא. המחשבה הסטנדרטית גורסת כי אירוח של משחק הגומלין המכריע הוא הרבה יותר קריטי. ואכן, בארבע העונות האחרונות המחשבה הוכחה כמציאותית, לפחות כשמדובר על שלב שמינית הגמר: 62.5% מהקבוצות שנהנו מהפריבילגיה הזאת התקדמו לרבע הגמר.

אבל החל משלב רבע הגמר, התמונה משתנה לחלוטין: רק 46% מהקבוצות שאירחו את משחקי הגומלין בארבע השנים האחרונות התקדמו לחצי גמר.

לפערים האלו יש הסבר אחד עיקרי: לשלב שמינית הגמר מגרילה אופ"א את הקבוצות לפי דירוגים, כאשר אלו שמסיימות במקום הראשון בשלב הבתים, זוכות לארח במשחק הגומלין את המסיימות במקום השני בבתים. הקבוצות שמסיימות ראשונות בבתים נוטות להיות עדיפות מקצועית על יריבותיהן מהמקום השני, ולכן עוברות אותן באחוזים גבוהים יותר; אך כשמגיעים לרבע הגמר, שם ההגרלה היא עיוורת לחלוטין ולא מתחשבת בדירוגים, אפקט הביתיות במשחק הגומלין נעלם לחלוטין.

אגב, במפעל המשני ביבשת, הליגה האירופית, הנתונים אפילו יותר מוחלטים: רק 37.5% ממארחות משחקי הגומלין בארבע העונות האחרונות, בשלבים בהן הקבוצות אינן מוגרלות לפי דירוגים - הצליחו להתקדם הלאה.

המסקנה כמובן ברורה: ליתרון ביתיות במשחק הגומלין אין יותר מדי משמעות, מלבד אגדה יפה; להיפך: הוא עשוי במקרים רבים להפוך לחיסרון.