לאורך כל הדרך

מערכת חדשה מתעדת טילים במעופם - עד לפגיעה במטרה

יוזמה של קצין בדרגת סרן, מהחטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה בצה"ל - הובילה לפיתוח מערכת תחקור חדישה שתאפשר לחשוף בקלות תקלות בטילים ממשפחת גיל, שמשמשים את כוחות הרגלים. המערכת היא מעין 'קופסה שחורה' שמתעדת כל רגע בזמן המעוף של הטיל. היא מכונה בשם רויט"ל (רכישה, וידאו וטלמטריה - מדידה מרחוק) ובקרוב היא תוכרז מבצעית בכל יחידות החי"ר של צה"ל. המערכת אמורה לחולל מהפכה בתחום תחקור הביצועים של הטיל הנפוץ, שמשמש את יחידות השדה. את הממציא והמפתח הצעיר שלה, סרן עידן חן היא זיכתה בצל"ש כבר לפני כשנה.

בתקופה הקרובה תהפוך רויט"ל לחברה הטובה ביותר של הגיל - סדרת טילים נגד טנקים לטווחים משתנים, שפיתחה חברת רפאל. הצטיידות נרחבת של צה"ל, ושל צבאות אחרים, הפכו אותו לאחד הטילים הנפוצים בכל שדה לחימה מודרני - בעיקר הודות לכושר הדיוק שלו וליכולת לפרוס אותו במהירות, בהתאם למתאר הקרב.

"כשבאתי לחטיבה הטכנולוגית בזרוע היבשה, כראש צוות של טילי חי"ר", מספר סרן חן, "נתבקשתי לתחקר תקלה באחד מטילי הגיל שנורה במהלך פעילות מבצעית של צה"ל. בעקבות התקלה, הטיל לא הגיע ליעדו וכמובן לא פגע במטרה. התחלנו לחקור, אך לא הגענו למסקנה. אחת הסיבות לפער היא העובדה שלא היו לנו די אינדיקציות. כאן עלתה בפעם הראשונה המחשבה שכמו במטוס, גם כאן צריך קופסה שחורה שתתעד ותזכור כל נתון רלוונטי על ביצועי הטיל, כך שניתן יהיה לשלוף אותם בשעת הצורך ולהבין מה גרם לשיבוש".

מלאכת הפיתוח נמשכה כמעט שנתיים, בידי צוות קטן, תוך תיאום הדוק עם מפתחת טילי הגיל, חברת רפאל. את המוצר המוגמר, מייצרת חברת גולד-טק והוא דומה בצורתו, בממדיו ובמשקלו לטאבלט: "את פיתוח החומרה והתוכנה עשינו בתוך היחידה, תוך הסתכלות על הטילים שמצויים כיום בשימוש הכוחות ועם הסתכלות לטווח ארוך יותר, לטילים עתידיים שעוד יכנסו לשימוש", מספר סרן חן.

"קל לגשת לנתונים"

הקופסה השחורה מתחברת לכל משגר של גיל בחיבור פשוט והיא אינה מצריכה מיומנות מיוחדת או כוח אדם נוסף. מרגע שהטיל נורה, היא אוגרת כל נתון רלוונטי: מקליטה את הווידאו שקולט ראש הביות של הטיל לאורך כל זמן המעוף שלו, בתנאי יום ובתנאי לילה; מתעדת את המהירות ואת הגובה שלו בכל רגע נתון; שומרת נתונים מחיישנים שמותקנים על הטיל וכך, מתעדת גם את הכוונת התרמית של המשגר שממנו שוגר אל המטרה: "ברגע שיש תקלה, קל מאוד לגשת לנתונים כדי לנתח ולברר מה בדיוק גרם לשיבוש", מספר סרן חן, "אם בעבר נדרשו חודשים ארוכים כדי לתחקר תקלה שבגינה הטיל לא פגע במטרה, וגם אז לא תמיד הגענו למסקנה, הרי שכאן אפשר בתוך שעות אחדות להבין את הסיבה לשיבוש".

לדברי המפתחים הצעירים של המערכת, המשקל הקל והממדים הנוחים של רויט"ל, מאפשרים לעשות בה שימוש מבצעי שוטף בכל תרחיש לחימה: "קיימת מערכת תחקור שבוחנת את ביצועי הטיל, אך היא שוקלת כ-20 קילו ומשמשת בעיקר את המפתחים של הטיל בשלבי הניסוי. זה בלתי סביר לשאת מערכת כל כך מסורבלת לכל פעילות מבצעית", אומר חן.

במהלך השנה הקרובה עתיד צה"ל להשלים את הטמעת המשגר החדש של טילי הגיל בכל יחידות השדה שלו. מדובר במשגר אחוד - שפיתחה רפאל והוא מאפשר לכוחות שמפעילים את הטילים לשפר את יכולות האש, תוך הארכת טווח הפגיעה באמצעותם וגם לקצר משמעותית את משך זמן פריסתם בשטח. המשגר החדש תוכנן כך שיוכל להתממשק בקלות עם רויט"ל.

בזרוע היבשה של צה"ל מעידים שכל חטיבות החי"ר נחושות לקלוט את המערכת החדשה. המפתח, סרן חן, מרגיע: "בסופו של דבר רויט"ל תגיע לכולם ובעיקר - תאפשר לזהות בעיות ולמנוע את הישנותן בעתיד".