נושי IDB פתוח: גייסו הון בפתוח ולא במעלה הפרמידה

על רקע הגעתו של איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין לארץ בנציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח, מדגישים את חשיבות גיוס ההון לאי.די.בי פתוח

על רקע הגעתו של איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין לארץ בנציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח, המורכבת מקרן יורק, בית ההשקעות פסגות וחברת הביטוח הפניקס, מדגישים את חשיבות גיוס ההון לאי.די.בי פתוח - שמחזיקה ישירות בכל החברות התפעוליות בקבוצה ושנושאת במרבית החוב בקבוצה - ולא לחברות אחרות במעלה הפירמידה בקונצרן הענק.

במכתב ששלחה היום הנציגות לאי.די.בי פתוח נכתב כי "החברה מצויה במצב פיננסי קשה ביותר... במצב הקשה בו מצויה החברה, נושאי המשרה בחברה מחויבים לפעול באופן מיידי לשם גיוס הון לחברה (במקום להתמקד בגיוס הון לחברות ההחזקות שמעליה). מחזיקי האג"ח, בתור הנושים העיקריים של החברה, בדעה כי חובות האמון והזהירות של נושאי המשרה בחברה כלפי החברה וכלפי נושיה, מחייבות אותם להעדיף במפורש גיוס הון לחברה ולא לחברות אחרות במעלה הפירמידה".

באי.די.בי בחרו שלא להגיב בנוגע למכתב זה. עם זאת, בנוגע להתייחסויות קודמות של נציגות האג"ח באי.די.בי פתוח בטענה לקושי פיננסי אדיר של החברה והצורך המיידי בגיוס הון לתוכה, מסרו באי.די.בי כי "... מדובר במקרה מובהק של זעקת הקוזק הנגזל: מי שמובילה את הנציגות היא קרן זרה 'שוחרת טרף', אשר רכשה את האג"ח של החברה במחירי רצפה, על מנת לעשות סיבוב מהיר על חשבון כספי הציבור. אין לה ולא כלום עם הגנה על כספי הציבור. לאי.די.בי פיתוח יש יתרות מזומנים שמספיקות לשרת את החוב שלה עד לרבעון הראשון של 2014. בבעלותה נכסים איכותיים שערכם הכלכלי עולה על סך כול התחייבויותיה. ובנוסף לכך החברה שוקדת על יוזמות עסקיות נוספות שיגדילו את יתרות המזומנים שלה".

נזכיר כי במכתב חריף אחר ששלחה אתמול נציגות אי.די.בי פתוח לחברה נטען כי "בעלי השליטה והנהלת אי.די.בי פתוח מעדיפים להתכחש למצב החברה, להישאר אדישים ושווי נפש לנוכח הנזק העצום שנגרם לכספי החסכונות והפנסיה של הציבור, ותחת זאת להמשיך ולהעדיף באופן פסול ומסוכן את טובתם של בעלי השליטה בחברה על פני טובת החברה ונושיה".

ביום ראשון תתקיים ההצבעה על בקשת נציגות האג"ח באי.די.בי פתוח להרחיב משמעותית את סמכויותיה למול החברה. בסביבת הנציגות מסבירים שמדובר במהלך שנועד להגביר הלחץ על החברה לעשות את מה שנדרש ממנה - וזה לגייס הון באי.די.בי פתוח.

בינתיים, באי.די.בי אחזקות התקיימה הערב פגישה בין נציגות מחזיקי האג"ח לבין נוחי דנקנר, בעל השליטה בקבוצה - באמצעות חברת גנדן. הפגישה המצומצמת התקיימה במשרדי החברה במגדלי עזריאלי בת"א לבקשת מחזיקי האג"ח על מנת לוודא שאין פערי מידע בינם לבינו ועל מנת להמחיש לו באופן בלתי אמצעי את ציפיותיהם ממנו.‏

ככל הידוע, מחזיקי האג"ח הציגו שוב בפניו את הדרישות שהציגו בתחילת השבוע בפני מנהלי החברה, הכוללות הזרמת בעלים בהיקף של 500 מיליון שקל וכן 30% ממניות אי.די.בי אחזקות לצד שורת קובננטים ועוד. שלושת חברי נציגות האג"ח של אי.די.בי אחזקות מורכבת מקרן הפנסיה גילעד הוותיקה, אקסלנס והראל.‏

חוב האג"ח של אי.די.בי אחזקות הציבורית עומד על 1.8 מיליארד שקל וחוב האג"ח של אי.די.בי פתוח עומד על 4.1 מיליארד שקל. סדרות האג"ח של שתי החברות - אי.די.בי פתוח ואי.די.בי אחזקות - נסחרות בתשואת זבל.

נציין כי לאלשטיין האופציה להשקיע 75 מיליון דולר בחברת בגנדן, שבאמצעותה שולט דנקנר באי.די.בי.