7 סיבות להרגיש טוב עם עצמך כשהבונוס שלך הוא... אפס

הבלוגר לוק הילדיארד מסביר מדוע מנהל במגזר הפיננסי יכול להרגיש בנוח עם עצמו כאשר הוא לא מקבל בונוס

שלשום (ג') כתבנו כאן על כוונת האיחוד האירופי להגביל את הבונוס השנתי שניתן לבכירי המגזר הבנקאי באירופה. המגזר הבנקאי, ולא רק באירופה, ידוע כאחד שמפנק את בכיריו בעלויות שכר כבדות, ולעתים אפילו מופרזות. על רקע זה, בחר הבלוגר לוק הילדיארד (Luke Hildyard), להסביר לקוראיו מדוע מנהל במגזר הפיננסי יכול להרגיש בנוח עם עצמו כאשר הוא לא מקבל בונוס (עד כמה שזה נשמע מופרך). הילדיארד, שפירט 7 סיבות, שטח את דעתו באתר של חברת המחקר High Pay Center.

1. אין שום דבר לא רגיל בלא לקבל בונוס. תרבות הבונוס במגזר הפיננסי היא תופעה פנומנלית נדירה. יש מעט מאוד סקטורים נוספים שמתעקשים לחלק בונוס הגבוה משמעותית משכר הבסיס - השכר שהמנהל גם ככה מקבל כדי שיעשה את עבודתו. יש הרבה מאוד בעלי תפקידים, החל מרופאים ושופטים וכלה בשוטרים וכבאים, שמסתפקים בשכר בסיס ולא דורשים תשלום נוסף על עבודה שגם ככה הם מתוגמלים עליה. לכן, אל תרגישו לא בנוח אם לא קיבלתם בונוס.

2. להיות אובססיבי לגבי גודל הבונוס מעיד על שטחיות ומרמז על חסך בסיפוק עצמי. תיאוריות החוקרות מה מניע אנשים מעידות כי המניע הכספי הרבה פחות משמעותי ממניעים אחרים, ולראיה תיאוריית הצרכים של מאסלו. כאשר צרכיו הבסיסיים של האדם באים על סיפוקם, הוא נוטה לאמץ יעדים לא חומרניים. לכן, כשמישהו אובססיבי לגבי גודל הבית שלו, המכונית שלו או הבונוס שלו, זה מעיד על חולשה.

3. אי השוויון הכלכלי שבונוסים יוצרים מזיק לחברה. ההשפעות השליליות של אי שוויון כבר תועדו. הוכח בעבר שבמדינות מפותחות, כמו אנגליה וארה"ב, אי שוויון יוצר בעיות חברתיות קשות דוגמת השמנת יתר, הריונות לא רצויים בגיל העשרה, התמכרות לסמים ועוד. לכן, כל בנקאי שמקבל בונוס גבוה תורם את חלקו לבעיות הכלכליות והחברתיות של החברה שהוא חי בה.

4. לקבל בונוס גדול פירושו להיות צר אופקים. מי שמסרב לקבל בונוס הוא הרבה יותר קוסמופוליטני ובעל תפיסת עולם רחבה יותר. גרידיות ואורח חיים פזרני הרבה פחות מקובלים מבחינה חברתית.

5. קצת פרספקטיבה. הכלכלן ברנקו מילוואנוביק מעריך כי הכנסה יומית של 34 אלף דולר (בערך 12 מיליון דולר בשנה) ממקמת אותך ב-1% העליון של עשירי העולם. 1.3 מיליארד איש ברחבי העולם חיים על פחות מ-1.25 דולר ליום. לכן, יש לא מעט אנשים בעולם שלא יהיו סימפטיים כלפי מנהל שמקבל בונוס כבד, מעבר לשכרו.

6. בונוס לא דוחף לביצועים יותר טובים. בניגוד למה שמקובל לחשוב, בונוס לא גורם לך לשפר את ביצועיך. לכן, אתה לא ממש זקוק לאחד. מספר מחקרים הוכיחו כי לבונוס יש השפעה די מוגבלת על הביצועים.

7. החברים שלך לא יגנו אותך כאשר ייתקלו בך ברחוב. אתה לא חי על הירח או על כוכב צדק. בונוסים לא מתקבלים בעין יפה בקרב חלק ניכר מהציבור הרחב. עכשיו, כשהשלג של ינואר מתחיל להינמס ועונת השכר בפתח, עדיף לפופולריות שלך שלא תיכלל בין אלו שמקבלים בונוס.