הערכה: המשכנתאות החודש יעברו את רף ה-4 מיליארד ש'

מדובר בהיקף הגבוה ביותר ובשיא כל הזמנים לחודש זה, שמספר ימי העבודה בו מועטים

חודש פברואר מסתמן כחודש חזק במיוחד בתחום המשכנתאות. לפי הערכות של גורמים בענף המשכנתאות, היקף המשכנתאות החודש צפוי לחצות את רף ה-4 מיליארד שקל. מדובר בנתון גבוה בפני עצמו, ובפרט בשל העובדה שפברואר הוא חודש קצר עם מעט ימי עבודה.

למעשה, מבדיקת "גלובס" עולה כי אם אכן זה יהיה הנתון הרשמי בסוף החודש, הרי שמדובר בנתון שיא של כל הזמנים לחודש פברואר. לשם השוואה, בשנה שעברה, נלקחו בפברואר משכנתאות בהיקף של 3 מיליארד שקל, ובשנת 2010, שהייתה שנת שיא בתחום, נלקחו בחודש זה 3.2 מיליארד שקל. כלומר בחודש זה נלקחו משכנתאות בשיעור גבוה בכ-25% לעומת חודשים מקבילים.

אמנם אנו רק בתחילת השנה, אבל אם כך קצב חלוקת המשכנתאות יימשך, ייתכן שהשנה הקרובה תהיה שוב שנת שיא, ובועת הנדל"ן תגיע לגבהים חדשים.

אתמול (ג') הודיע המפקח על הבנקים, דודו זקן, על שורת הנחיות לבנקים בתחום המשכנתאות, הכוללים הגדלת ההפרשות והגדלת הקצאת ההון של הבנק אל מול משכנתאות, וזאת על רקע מה שבנק ישראל מכנה העלייה ברמת הסיכון בשוק הנדל"ן והמשכנתאות.

למרות הסיקור הנרחב של צעדים אלה בתקשורת, והפרסומים השונים כי הדבר יביא להתייקרות המשכנתאות, בקרב הבנקים מציינים כי לא נרשמו פניות חריגות מלקוחות. בפעם האחרונה כאשר פורסמו המגבלות על המשכנתאות (נובמבר אשתקד), נרשם עומס חריג בפניות של לקוחות על מוקדי השירות של הבנקים למשכנתאות.

נתוני המשכנתאות
 נתוני המשכנתאות