הדולר היציג התחזק; "שחקני המט"ח תוהים מתי פישר יפעל"

הדולר תיקן היום בעלייה של כ-0.3% ל-3.673 שקלים ■ האירו נחלש בכ-1.2% ל-4.84 שקלים ■ יוסי פרנק: "בימים האחרונים היינו עדים לפעילות ספקולטיבית שגרמה להתחזקות השקל בניגוד למגמה בעולם"

המסחר בזירת המט"ח מתנהל במגמה מעורבת. הדולר היציג תיקן היום בעלייה של כ-0.3% ל-3.673 שקלים ומנגד האירו נחלש בכ-1.2% ל-4.84 שקלים. בעולם נחלש האירו בכ-0.5% לרמה של 1.32 דולרים לאירו.

"בימים האחרונים היינו עדים לפעילות ספקולטיבית שגרמה להתחזקות השקל בניגוד למגמה בעולם", מסביר יוסי פרנק מנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. "לאחר ועידת ה-G20 מרכזים שחקני המט"ח את פעילותם במדינות בהם ההתנגדות לפעילותם נחשבת 'רכה'. אין ספק כי השחקנים מנסים לבחון אם, מתי וכיצד יפעל בנק ישראל בעניין. הפרוטוקולים של ה'פד' שזעזעו את השווקים סיפקו בינתיים חמצן לבנק ישראל, אולם לזמן מוגבל בלבד".

בפוליטיקה המקומית, אחרי ציפי לבני והתנועה, האם מפלגת קדימה תהיה הבאה בתור להכריז על הצטרפותה לממשלה? נתניהו פועל בימים אלה להרחיב את מספר חברי הקואליציה וההערכה היא כי בימים הקרובים יחתם הסכם דומה בין הליכוד-ביתנו לקדימה בראשות מופז.

בזירת המאקרו, נזכיר, בנק ישראל חושש מהסיכון הגדל בשוק הדיור והטיל אתמול מגבלות נוספות על הבנקים. הוראה שהוציא המפקח על הבנקים דודו זקן מחייבת את הבנקים להפריש יותר לחובות מסוכנים בגין כל משכנתא שהם יתנו לרוכשי הדירות. ההוראה עלולה להביא להקטנת המשכנתאות בשוק. הבנקים יצטרכו לבצע את ההוראות החדשות החל מ-1 בינואר, כלומר כבר בדוחות הרבעון הראשון של 2013.

ובמעבר חד לארה"ב, שם ננעל אמש המסחר בוול סטריט בירידות, על רקע פרסום פרוטוקולי הריבית של הפדרל ריזרב לחודש ינואר - מהם עלה כי בכירי הבנק צפויים לשקול לבצע שינויים מהותיים בתוכנית ההקלה הכמותית הנוכחית (QE3), בפגישתם הבאה בחודש מארס.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, התייחס גם הוא למסר ואמר כי "אין שינוי בהערכתנו כי נתוני הבסיס ממשיכים לתמוך, בראייה לטווח ארוך, בהתחזקות השקל אל מול הדולר. בנק ישראל ממשיך לעמוד בשער ורואה בתחום רמת 3.65 שקלים את קו ההגנה הראשון המחייב מעורבות פעילה בשוק המט"ח, באמצעות הצהרות והכרזות כצעד מכין לקראת התערבות ישירה במסחר במט"ח".

"ההיחלשות של האירו היום היא חלק ממלחמת המטבעות שאנחנו נמצאים בעיצומה. המכירות של האירו נובעות מציפייה של המשקיעים שלאור נתוני מאקרו לא מעודדים שפורסמו היום באירופה, הממשלות האירופיות ימשיכו לפעול להחלשת המטבע, כדי לתמוך בכלכלה. הציפיות האלה של המשקיעים מתורגמות להיחלשות האירו בעולם", כך אומר שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בחברת פיוניר תכנון פיננסי.

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]