מנכ"ל טבע: "אני דוחה מכל וכל את המונח 'רווחים כלואים'"

ג'רמי לוין בראיון ל"ידיעות אחרונות": "אנחנו שותפים עשרות שנים לפיתוח המדינה. הרווחים שלנו הושקעו ויושקעו בארץ. אנחנו לא מודדים את עצמנו רק לפי שערי המניה, אלא גם לפי תרומתנו לחברה הישראלית"

מנכ"ל טבע, ג'רמי לוין, מגיב בראיון ל"ידיעות אחרונות" על הטענות שהחברה משלמת מסים נמוכים מדי ומדבר גם על נושאים נוספים.

"גלובס", אגב, בדק השבוע את תשלומי המס של טבע לאורך 10 השנים האחרונות (2003-2012), והממצאים הם די מדהימים: במהלך תקופה זו הרוויחה טבע 17.2 מיליארד דולר, שעליהם שילמה מס כולל של 1.9 מיליארד דולר - מס שמשקף שיעור מס אפקטיבי של 10.7% בלבד. יותר מזה. אשתקד שיעור המס האפקטיבי של טבע היה שלילי - לראשונה זה לפחות 10 שנים - ועמד על מינוס 7.5%, וזה למעשה אומר שטבע קיבלה הטבת מס בגובה של 137 מיליון דולר.

כאשר מנטרלים את תשלומי המס של החברה רק בגין פעילותה בארץ, הממצאים הרבה יותר מדהימים: סך רווחיה של טבע המיוחסים לפעילותה בארץ, באותו עשור, עמדו על 14.2 מיליארד דולר ובגינם שילמה טבע מס של 787 מיליון דולר, שיעור מס אפקטיבי של 5.6% בלבד.

- התחושה בציבור היא שטבע משלמת פחות מדי מסים. שאתם מרוויחים מיליארדים וזורקים למדינה פירורים.

"טבע משלמת את כל המסים שהחוק מחייב אותה. לפני שנים החליטו הממשלה והכנסת על עידוד השקעות בתעשיית התרופות, וקבעו לפיו את משטר המסים, שהושת גם על טבע. ההחלטה הייתה חכמה ומרחיקת לכת: התעשייה הזו אכן התפתחה כאן לתפארת. מדיניות עידוד ההשקעות אפשרה לשמור בישראל את הפטנטים של טבע, את הקניין הרוחני שלה, וסייעה ביצירת 7,000 מקומות עבודה במפעלים שלנו, רובם בפריפריה, מהגליל ועד הנגב".

- הדברים היו נראים אחרת לו שילמה טבע 5% או 8% מס חברות מרווחיה ולא 0%?

"ב-2010 המליצה ועדה בראשות מנכ"ל משרד האוצר חיים שני להעלות מס על רווחים של חברות רב לאומיות גדולות שמרכזן בישראל, כמו טבע, מאפס ל-5%. טבע השתתפה בדיוני הוועדה, תרמה להם, וסמכה את ידיה על ההמלצות. השינוי לא משפיע על מיקומינו או יחסינו לישראל. טבע הייתה, הינה ותישאר ישראלית".

- ולא תברחו מכאן, יוחלט מה שיוחלט?

"נשלם את המסים שהמדינה תדרוש מאיתנו, כפי ששילמנו בעבר. כל חברה צריכה לשלם מסים".

- אין לכם תוכניות לחידוש מסע הרכישות?

"לא. לטבע כבר יש פריסה גלובלית מדהימה, עם פעילות בעשרות מדינות, ו-46 אלף עובדים. 74 מפעליה מסוגלים לייצר 100 מיליארד טבליות של תרופות שונות. ההתרחבות העתידית שלה תהיה לכן מבוססת על מנועי צמיחה פנימיים. זו תהיה צמיחה אורגנית".

טבע, לדברי לוין, נשענת על מחקר ישראלי התומך בפיתוח תרופות היברידיות משולבות (השבחה ושילוב של תרופות גנריות קיימות). "בקרוב נכריז על עשר תרופות משולבות - שיא חסר תקדים. זה עסק של מיליארדי דולרים רבים".

- יש ענף של רפואה שבו תתמחה טבע תחת ניהולך?

"טבע צריכה להתמקד בראש ובראשונה בתחום הנוירולוגיה, רפואת העצבים והמוח. נלך בגדול גם על פיתוח תרופות ייחודיות למחלות נשים, ותרופות ללא מרשם".

- נחזור למסים. צברתם פה רווחים כלואים, ב-40 מיליארד שקל, מה יהיה עליהם?

"אני דוחה מכל וכל את המונח 'רווחים כלואים' ביחס לטבע. אין לנו רווחים כאלה. טבע לא מרגישה כגוף עסקי זר שבא לישראל מבחוץ לקטוף רווחים. אנחנו שותפים עשרות שנים לפיתוח המדינה. הרווחים שלנו הושקעו ויושקעו בארץ - במפעלים, מעבדות, כוח אדם. אנחנו לא מודדים את עצמנו רק לפי שערי המניה, אלא גם לפי תרומתנו לחברה הישראלית. ישראל היא המחוייבות של טבע, היא הלב שלה, ונוכחותנו בארץ בוודאי משפיעה לטובה גם על חברות רב לאומיות אחרות".