יועצי השקעות - מדוע לא יהיו מנצחים במלחמת המטבעות?

"לא מדובר כאן במשחק פוקר, בה בנק מרכזי אחד חכם יותר מאחרים ולפיכך משחק טוב מהם ומרוויח. זה משחק בו כולם באותה הרמה"

רבים דנים היום בהצלחה לכאורה, של האסטרטגיה היפנית להחלשת המטבע, כך כתב היום קולין רוצ'ה, בטור דעה ב"ביזנס אינסיידר". הוא הסביר כי הטוענים כי מדובר בהצלחה נשענים על הראלי במדד הניקיי, כהוכחה, בעוד שלדעתו אין זה נכון לעשות זאת.

חשוב לזכור, אומר רוצ'ה, ששוק המניות הוא לא הכלכלה. הוא בעיקר ניחושים של קבוצה של אנשים "אינטילגנטים חלקית", כך לדברי רוצ'ה, הסבורים שהם חכמים יותר מאחרים. מה שחשוב להבין הוא שאליבא דרוצ'ה, לא יהיו מנצחים במלחמת המטבעות. לא מדובר כאן במשחק פוקר, בה בנק מרכזי אחד חכם יותר מאחרים, אלא משחק בו כולם נמצאים באותה הרמה.

רוצ'ה מציע את התחזית הבאה: נניח שיפן תצליח, תמשיך להחליש את הין, וכל העולם יראה שהם עמדו במשימה. ה- ECB מצידו, יגיב לכך ויחליט לגרום לאירו לצנוח. במקביל הדולר ילך ויתחזק, מה שיגרום ל"פד" להבין שגם הם צריכים להצטרף, הסינים מצידם יראו כיצד המטבע שלהם טס, מה שיגרום להם להגיד משהו נוסח: "אנו רוצים לסייע לגוש האירו להתמודד עם משבר החוב, ולכן נייצב גם אנחנו את המטבע".

מצב זה בלתי אפשרי, מסביר רוצ'ה. לא יתכן מקרה בו כל המטבעות יחלשו. זה לא יסתיים בצורה טובה. במקום זאת הוא מציע לכל מדינה להתמודד מול המטבע שלה. אולם אם כולם יושבים יחד סביב השולחן, אין מנוס מלהצטרף למאבק חסר הטעם.