נשיא התאחדות היהלומנים מבוקש בידי האינטרפול

קריאות בהתאחדות להדחת הנשיא, אברהם (בומי) טראוב, המבוקש על עבירות לכאורה ברוסיה ■ טראוב: "מדובר בנפיחה של אדם ממורמר"

"אין נגדי מגבלה משפטית כלשהי, וחופש התנועה שלי קיים בלי בעיה. ברשותי אשרות ממדינות רבות שהתקבלו ללא כל תנאי וקושי. הרישום הישן שלי במסמכי האינטרפול לא חדש ולא מפתיע. מדובר בעניין ביורוקרטי ולא יותר, והראיה הברורה לכך היא שהחברה שבבעלותי ממשיכה לקיים קשרי מסחר ועסקים שוטפים ונרחבים ברוסיה" - כך מגיב נשיא התאחדות תעשיית היהלומנים, אברהם (בומי) טראוב, לפרשייה שמסעירה את ענף היהלומים, ובמרכזה קריאות להדחתו על רקע הימצאותו ברשימת המבוקשים של הארגון הבינלאומי לשיטור פלילי, מתוקף בקשה שהגישה בעבר רוסיה.

צו ההסגרה שהוציאה ממשלת רוסיה מתייחס לחשד לעבירות לכאורה שביצע טראוב בתחום הסחר ביהלומים בשטחה. עם העברת הבקשה לאינטרפול, כבר לפני מספר שנים, פורסמו פרטיו של טראוב ותמונתו באתר האינטרנט של הארגון, ופרטים על כך הופיעו גם בכמה דיווחים בתקשורת.

אלא שחרף הדברים, רבים בענף היהלומים, במשרדי הממשלה ובקהילייה העסקית היתממו במהלך הימים האחרונים וטענו כי "לא ידעו" ו"הופתעו" מהעובדה שנשיא ההתאחדות מבוקש באינטרפול.

מספר יהלומנים ובכירים בענף טענו מצדם כי על רקע הדברים יש לפעול להדחת טראוב מהתפקיד: "תמיד היו ברקע שמועות. כשהוא בעצמו נשאל על כך הוא הכחיש בתוקף, והמשכנו הלאה", אמר ל"גלובס" גורם בכיר שמעורב בענף היהלומים. "עכשיו, אין ספק שטראוב לא ראוי לכהן בתפקיד שבו הוא מכהן כיום, עד שיתבררו הדברים ועד שיובהר המצב. קיים חשש לנזק תדמיתי אדיר לענף היהלומים הישראלי בשוקי העולם. אנחנו לא צריכים את זה, לא עכשיו ולא בכלל".

יהלומן בכיר טען בימים האחרונים כי "איש לא ידע בוודאות מה קורה בסיפור הזה. היו שמועות שהוא הכחיש, וזה לא הפריע לו להיבחר לתפקיד נשיא ההתאחדות. לפני 7 שנים הוא נעצר לכמה חודשים בהונגריה ולאחר מכן שוחרר.

"בסופו של דבר, ענף היהלומים הוא ענף קולגיאלי מאוד. אם יש מישהו שנופל, אז עמיתים עוזרים לו לקום. במקרה הזה, מצב הדברים אחר: בומי מייצג את כל קהיליית היהלומנים מול הממשלה, מול הגופים העסקיים, מול העולם. מהרבה בחינות הוא הפנים שלנו. אני לא יודע כמה אנשים ישמחו לפגוש אדם שמבוקש בידי האינטרפול. זאת קטסטרופה לתדמית של הענף הזה".

"זוכה לתשבחות מקיר לקיר"

גם אם במשך שנים רבים מבין בעלי תפקידי מפתח בענף היהלומים הכירו את מעמדו הבעייתי של טראוב באופן חלקי או באופן מלא, החיטוט בארון השלדים החל רק בימים האחרונים, בעקבות סכסוך פוליטי פנימי:

לטענת בכירים בענף, ההתאחדות שבראשות טראוב ביקשה באחרונה ממכון היהלומים - גוף שמתוקצב מדי שנה בידי משרד התמ"ת בכ-20-25 מיליון שקל בשנה - סיוע כספי כדי לממן חלקים מהפעילות השוטפת שלה. זאת, בין השאר בעקבות גירעון כספי של ההתאחדות.

קבוצה של דירקטורים במכון היהלומים, בראשם נשיא ההתאחדות לשעבר, היהלומן אורי שוורץ, נעמדו על רגליהם האחוריות וסירבו בתוקף להעביר את הכסף. לטענתם, העברת כסף מהמכון לטובת פעילות שוטפת של ההתאחדות עומדת בניגוד לתקנון, וכספי המכון אמורים לשמש למימון פעולות לפיתוח הענף.

הם זכו לרוח גבית גם מראש מינהל היהלומים במשרד התמ"ת, שמואל מרדכי, שהתנגד להזרמת הכסף מהמכון להתאחדות למען מטרה זו.

טראוב לא אהב את הגישה העוינת של הדירקטורים והוביל מהלך להדחת שוורץ, יחד עם דן קמפל ואליוט טננבאום. שוורץ, פגוע ונסער מהדחתו מהדירקטוריון, קם והציף את מעמדו הבעייתי של טראוב באינטרפול. כשנשאל מדוע שתק במשך תקופה ארוכה, ענה: "הייתי ער לשמועות, הוא הכחיש ואני לא בדקתי כי לא היה אינטרס לבדוק".

עוד אמר שוורץ: "כדירקטור אני מחויב לתפקידי, ואם מדובר בהעברת כסף שלא על-פי התקנון - אני מתנגד. בעקבות הדברים הודחתי ולא אהבתי את זה".

גורמים בענף היהלומים סיפרו בימים האחרונים ל"גלובס" כי גם מרדכי מוטרד מהמצב המביך, וכי הוא בעצמו הופתע מנוכחותו של נשיא ההתאחדות ברשימת המבוקשים של האינטרפול. בתוקף תפקידו, טראוב מכהן גם חבר בלשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. יו"ר הלשכה, צביקה אורן, טען כי גם הוא לא ידע על כך.

טראוב עצמו מתכחש לסערה ותוקף את שוורץ: "אלמלא הייתי חי ונושם את ענף היהלומים, הייתי מתפתה לחשוב שאכן קיימת סערה בענייני. לשמחתי, מדובר בלא יותר מנפיחה באפלה של אדם ממורמר שמתקשה לקבל את החלטת החברים בעניינו. התנהגותו היא חציית קווים אדומים בכל הקשור לכללי האתיקה הנהוגים אצלנו בענף - וכך גם ההתייחסות כלפיו".

טראוב הוסיף ואמר כי "במהלך כהונתי אני זוכה לתשבחות מקיר לקיר על אופן הייצוג, הכבוד וההישגים שהבאתי בתחום תפקידי הציבורי, ואין לי ספק ששוורץ מייצג את עצמו, וגם זה ביום טוב בלבד".