פוטנציאל לעשרות מ' ד' לאסוקס בשת"פ עם צ'יינה מובייל

אסוקס מתחברת לאחד הפרויקטים המרכזיים של צ'יינה טלקום ולאחד הניסויים המעניינים שנערכים בעולם תשתיות התקשורת בכלל

ההתייעלות שנדרשת מספקיות שירותי התקשורת הניידת מביאה לשינויים בטכנולוגיות המיושמות בתשתיות האלחוט ובהתאם, גם להזדמנויות גדולות עבור חברות סטארט-אפ בתחום. במסגרת תערוכת ה-MWC בברצלונה, חתמה חברת הסטארט-אפ הישראלית אסוקס (ASOCS), על הסכם עם ענקית שירותי התקשורת הניידת הסינית, צ'יינה מובייל, לפיתוח, יישום והפצה, של טכנולוגיה לעיבוד אותות תקשורת שתבוצע במיקום מרכזי במקום על גבי האנטנות.

אסוקס - שהוקמה ב-2003 ומנוהלת ע"י גלעד גרון, מפתחת טכנולוגיית עיבוד שמאפשרת לספק את הביצועים של מודם סלולארי באמצעות תוכנה חכמה (SDR) - מתחברת לאחד הפרויקטים המרכזיים של צ'יינה טלקום ולאחד הניסויים המעניינים שנערכים בעולם תשתיות התקשורת בכלל. ההסכם נערך מול גוף המחקר של צ'יינה מובייל, ה-CMRI, והמשמעות עבור אסוקס עשויה להיות הכנסות של עשרות מיליוני דולרים.

בצ'יינה מובייל, שנחשבת לספקית שירותי הסלולאר הגדולה בעולם עם כמיליארד משתמשים, הודיעו כבר לפני כשלוש שנים על כוונתם להעביר חלק מהפעולות הטכניות בניהול וניתוב המידע שמגיע לטלפונים הניידים, מתחנות הקצה באנטנות (BaseStation) לחוות שרתים. התחום מכונה C-RAN, שמשמעותו העברה של הפעולות על גבי רשתות הרדיו שממוקמות בין מכשירי הקצה לליבת הרשת, לענן מחשוב.

המוטיבציה לבצע את הפרויקט היא חסכון עצום בהוצאות על שדרוגים ופיתוח של החומרה בשטח, מה שעתיד לבוא לידי ביטוי בעוד שנה-שנתיים עם המעבר המסיבי לרשתות הדור הרביעי, ה-LTE, וכן סיוע באיזון העומסים על האנטנות. צ'יינה מובייל שאמורה להשקיע מיליארדי דולרים בישום, מה שכולל רכישת ציוד מחשוב בהיקף גדול - מעל למיליון שרתים - כאשר אינטל היא ספקית ציוד מרכזית.

הטכנולוגיה של אסוקס, אמורה להתממשק לכרטיס האם של אינטל בשרתים שתפקידה יהיה להאיץ את פעילות עיבוד אותות הרדיו, מה שאמור להתמודד עם צוואר הבקבוק שנוצר בהפעלת טכנולוגיית עיבוד מרכזית לאותות הרדיו. מעין פעילות של מאיץ מודם. לצ'יינה מובייל יש מעל למיליון תחנות קצה (רק לשם השואה, לרשתות הסלולר הישראליות יש כ-2000), מה שמחייב יכולת עיבוד מהירה בכדי לספק את הצרכים של המשתמשים בזמן אמת.

הפרויקט עשוי להוות גם קפיצת מדרגה מסוג אחר עבור אסוקס. הפעם האחרונה בה פרויקט משמעותי בתחום ציוד התקשורת שינה את עתידה של חברת סטארט-אפ ישראלית בא לידי ביטוי לפני כחודש עם רכישתה של אינטוסל ע"י סיסקו ב-475 מיליון דולר. הטריגר למהלך היה בעקבות כניסתה של אינטוסל לפרויקט גדול ב-AT&T. אומנם, סביר שסדרי הגודל של אסוקס יהיו צנועים יחסית, אבל במידה והשת"פ יצליח, מספר ספקיות טכנולוגיות וציוד תקשורת עשויות להתעניין ביותר מאשר רק שיתוף פעולה, ביניהן אינטל, חיוואוי ו-ZTE הסיניות.