קבלו את הארלם בסערה

כך נוצרת תהילת עולם המונית, ויראלית, פורצת גבולות

לפני כ-3 חודשים התייחסתי כאן, בהשתוממות מסוימת, להתפשטותו של קליפ הווידיאו "גנגנם סטייל" שפרץ אלינו בסערה מדרום-קוריאה, הפך ללהיט היסטרי וזכה עד היום ליותר ממיליארד צפיות. בעידן האינטרנטי המודרני, קשה לחזות את היווצרותו של הלהיט הענק הבא.

הלהיט התורן של האינטרנט הוא ה"הארלם שייק". הוא התחיל בשיר שהקליט באמצע השנה שעברה הדי.ג'יי האמריקני הארי רודריגז בחדר השינה שלו בדירתו שבברוקלין, ניו-יורק.

השיר, שמאופיין בקצב היפ-הופ מהיר ומלווה בתיפוף קצבי ובעיבודים של סינטיסייזרים, מעודד את שומעיו לבצע את ריקוד ה"הארלם שייק", ובמהלכו גם נשמעת הצעקה הלא מובנת: "ביחד עם הטרוריסטים".

למרות ששוחרר להפצה ביוני 2012, השיר לא זכה להישג משמעותי כלשהו. בינואר השנה הוצב ב-iTunes, אבל גם שם הגיע השיר למכירות אפסיות ועמד להיגנז כעוד כישלון אמנותי שאיש לא שמע עליו.

אבל אז הגיע המהפך. 5 נערים אוסטרליים הקליטו סרטון חובבני קצר בן כ-30 שניות שעשה שימוש בקטע מוזיקלי קצר מתוך ה"הארלם שייק". ב-2 בפברואר, לפני 25 ימים, הם העלו את הקליפ שלהם ליו-טיוב וזכו בן לילה למיליוני צפיות ולאלפי חיקויים. ב-15 בפברואר כבר היו ביו-טיוב כ-40 אלף סרטוני וידיאו בסגנון ה"הארלם שייק", והם זכו ללמעלה מ-175 מיליון צפיות.

אם במקרה לא צפיתם באחד מהקליפים האלה, הנה התקציר המשותף לכולם: מספר אנשים עסוקים בפעילות שגרתית כלשהי (עובדים במשרד, מנקים את הבית, צופים בטלוויזיה) ומתעלמים מדמות מחופשת, הרוקדת ביניהם לצלילי ה"הארלם שייק". לפתע, במעבר מהיר באמצע הקליפ, מופיעים אנשים רבים, הרוקדים את ה"שייק" בתנועות מוזרות ומוקצנות. אחרי כ-30 שניות מסתיים הקליפ. כך נוצרת לה תהילת עולם המונית, ויראלית, פורצת גבולות.

גם בישראל זכה הקליפ למאות ביצועים, רבים מהם על-ידי עובדיהן של חברות היי-טק, שרוקדים באופן מרשים למדי יחסית לתדמיתם המרובעת והגיקית של ההיי-טקיסטים שלנו.

אפילו לצה"ל הגיע הקליפ בסערה. חיילים אמיצים בחיל התותחנים העזו להצטלם כשהם רוקדים את ה"שייק" ליד תותח צה"לי. המפקדים הגיבו ללא היסוס. חייל וקצין נשפטו על המעשה החמור הזה, שללא ספק פגע אנושות בביטחון המדינה, ונשלחו ל-14 יום בכלא. דובר צה"ל מסר כי "בצה"ל מתקיימות פעילויות הסברה כדי לצמצם אירועים כאלה".

ואולם, למרות מאמצי צה"ל להגן עלינו מההתקפה הבינלאומית הזו, ממשיך ה"שייק" להכות ברחוב הישראלי. מי יודע, אולי שרי הממשלה שבדרך יתנו לנו 30 שניות של "הארלם שייק" משלהם?

יש לי כבר מועמד משלי לרקדן שיבצע את התנועות המוזרות בתחילת הקליפ. הוא כבר עושה זאת כבר שנים וכל מי שמסביבו מתעלם, ממש כמו ב"הארלם שייק".