ייעצו בהנפקת חברת נדל"ן - ויקבלו 8.5 מיליון שקל

היועצים ליפא וגל יחלקו עם פועלים אי.בי.אי עמלות של כ-8.5 מיליון ש' בהנפקת זראסאי ■ אשתקד גרפו השלושה סכום דומה בהנפקת דה לסר

אחרי שגזרו קופון שמן בהנפקת חברת הנדל"ן דה לסר בשלהי 2012, פועלים אי.בי.אי ויועצי ההנפקות רפי ליפא ועמית גל עושים זאת שוב בהנפקת זראסאי, שיצאה אתמול לדרך.

פועלים אי.בי.אי, כחתם המתמחר בהנפקה, ייהנה מעמלת ניהול, הפצה והשתתפות של כ-1% מהיקף הגיוס המתוכנן (340 מיליון שקל), ואילו ליפא וגל יקבלו כל אחד סכום דומה. כך, שבסך הכול יחלקו חברת החיתום, שני היועצים ואנשי מקצוע נוספים שסייעו להנפקה, כ-10 מיליון שקל.

בנובמבר האחרון חשף "גלובס" שבהנפקת האג"ח של דה לסר, שגם היא חברה אמריקנית הפועלת בעיקר ניו יורק, שולמו עמלות שיא לאותם גופים: כ-3.5 מיליון שקל לחתמים, פועלים אי.בי.אי וא.ס. ברטמן השקעות, וכ-6 מיליון שקל לצמד יועצי ההנפקה - ליפא וגל.

אתמול השלימה זראסאי את השלב המוסדי בהנפקה, בו גייסה כ-260 מיליון שקל בריבית של עד 5.3%. לאג"ח התקבלו ביקושים גבוהים יותר, אך בריביות גבוהות משהחברה רצתה לקבל. גופים גדולים לא מעטים לקחו חלק בגיוס, בהם אקסלנס, כלל, מגדל, מיטב ותמיר פישמן.

שוק האג"ח הקונצרניות פורח: היקף הגיוסים מתחילת השנה מגיע כבר ל-7.7 מיליארד שקל, כשעל הפרק עוד מאות מיליוני שקלים שיגויסו בימים הקרובים.

מזרחי תזדקק לסיוע בנקאי

אולם השוק עדיין מראה סלקטיביות, ודוגמה לכך ניתנה בכישלון הגיוס שניסתה להוציא לפועל אתמול חברת מזרחי ובניו, שבשליטת אליהו מזרחי ושני בניו, אברהם ורוני. על רקע קופת המזומנים המרוקנת שלה, מזרחי ביקשה לגייס עד 45 מיליון שקל, שיסייעו לה להתמודד עם תשלום האג"ח האחרון שלה, בהיקף 31.5 מיליון שקל, הצפוי בתחילת מארס. למרות ריבית אטרקטיבית של כ-9% צמוד למדד, המשקיעים בחרו שלא לקחת חלק בגיוס.

שיעבוד חשבון עודפים משני פרויקטים של החברה בירושלים ובחולון, בהיקף מוערך של 69 מיליון שקל, לא סייע לשכנע משקיעים רבים לקחת חלק בהנפקה, בה נרשמו ביקושים נמוכים, והוחלט לוותר על הגיוס.

בעקבות הכישלון, מזרחי העריכה היום כי "לא יסתייע בידה להשלים את ביצוע התשלום האחרון של האג"ח במועדו". עוד נמסר כי "רוני מזרחי חזר והודיע שאם תידרש הזרמת כספים לחברה על ידו, כדי להשלים את הסכומים החסרים לביצוע תשלום האג"ח, הוא ייעשה כן".

מזרחי הנפיקה ב-2007 אג"ח בהיקף של כ-90 מיליון שקל ע.נ. ולתשלומים קודמים נעזרה בהלוואות בנקאיות. נראה שגם כעת תזדקק לסיוע בנקאי לכך.