הבורסה מאריכה בשעה המסחר בימים ב'-ה' ומקצרת ביום א'

דירקטוריון הבורסה בת"א אישר היום: החל מחודש אפריל, מועד תחילת המסחר בכל ניירות הערך יידחה ב-15 עד 25 דקות ■ מועד סיום המסחר במניות ונגזרים יידחה ל-17:30 בימים שני עד חמישי ויקוצר ל-14:30 בימי ראשון

דירקטוריון הבורסה אישר בישיבתו היום (ה') לשנות את שעות המסחר בבורסה. מטרת השינוי היא לקרב את שעות הפעילות במניות ובנגזרים בתל-אביב לשעות הנהוגות בבורסות מובילות באירופה, וליצור חפיפה חלקית עם המסחר בניו-יורק.

לאחר השינוי, שיתרחש בחצי הראשון של אפריל, מועד תחילת המסחר בכל ניירות הערך יידחה ב-15 עד 25 דקות. מועד סיום המסחר במניות ונגזרים יידחה בשעה, ל-17:30 לעומת 16:30 כיום, בימים ב' עד ה'.

במקביל, ביום ראשון יוקדם מועד סיום המסחר בכל ניירות הערך בשעתיים (ל-14:30). מועדי סיום המסחר בשווקי האג"ח ומק"מ לא יוארכו. שינויים אלה יביאו לתוספת שבועית של 45 דקות במסחר במניות ונגזרים ולקיצור של כ-4 שעות באג"ח ובמק"מ.

בחודשים האחרונים בחן סגל הבורסה את השינויים במחזורי המסחר בבורסה בתקופות בהן הייתה חפיפה חלקית בשעות המסחר בין הבורסה בתל-אביב לבורסות באירופה ובארה"ב. הבדיקה העלתה כי בתקופת החפיפה הראשונה (חודש מרץ 2012) עלו מחזורי המסחר במניות כ-15% ובתקופת החפיפה השנייה (אוקטובר 2012) עלו מחזורי המסחר במניות למעלה מ-30%.

הבדיקה נטרלה ימי מסחר שהיו עלולים לעוות את התוצאות כמו ימי פקיעה, ימי ראשון בהם אין מסחר בעולם, ימי מסחר בחול המועד וכן ימים שבהם הבורסות בארה"ב היו סגורות. לא נצפה שינוי במחזורי המסחר בשווקי האג"ח בתקופות החפיפה.

סגל הבורסה בחן את הנושא בשיחות עם פעילי שוק במטרה לגבש הצעה אשר תתמקד אך ורק בשינויים אשר יתרמו ישירות לעלייה במחזורי המסחר. השינוי עליו החליט הדירקטוריון צפוי לתרום לגידול במחזורי המסחר במניות, לגידול בפעילות שחקני ארביטראז' מקומיים וזרים, לשיפור בנזילות המניות הכלולות במדדים המובילים בכלל ובמניות הדואליות בפרט ולהפיכת הבורסה לאטרקטיבית יותר למשקיעים זרים. השארת מועד סיום המסחר באג"ח ומק"מ ללא שינוי, כמו גם קיצור יום המסחר בימי א' יצמצמו מאד את העלויות ואת אי הנוחות של הפעילים בשוק כתוצאה מהשינוי. השינוי בשעות המסחר צפוי להיכנס לתוקפו במחצית הראשונה של חודש אפריל.

השינוי טעון אישור רשות ניירות ערך.

"מאמץ נואש"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר בעקבות החלטת ההנהלת הבורסה בתל אביב להאריך את שעות המסחר כי "הבורסה מבצעת מאמץ מלאכותי ויש שיגידו נואש להגדיל את מחזורי המסחר המכווצים באמצעים של שימוש בכלים טכניים של הרחבת שעות פעילות והרחבת החפיפה של שעות המסחר בשוק המקומי עם הבורסות בארה"ב ואירופה. מדובר במאמץ לא יצירתי שיתמוך בגדול נוסף בעלויות של בתי ההשקעות הכורעים גם כך תחת נטל רגולטורי".

"עיקר הגידול במחזורי המסחר אם בכלל אשר ינבע משינוי זה יהא במניות דואליות וכך תוכל הנהלת הבורסה לניירות ערך להציג צמיחה במחזורי המסחר בעוד המחזור היומי הממוצע במסחר של רובן המכריע של החברות הרשומות למסחר לא יגדל מהותית", אמר פגוט.

"הבורסה נדרשת לצעדים שונים בתכלית וקשים הרבה יותר מהארכת שעות המסחר במאבק על ממונם של המשקיעים המקומיים המצויים במסע מתעצם של הסטת כספים להשקעה מעבר לים. המשקיעים הזרים שמסיבות שונות ומשונות לא ששים להגדיל חשיפתם לשוק המניות המקומי", הוסיף.

בשורה התחתונה מציע פגוט שורה של צעדים שיסייעו להשגת היעד של הגדלת מחזורי המסחר: "גיוס חברות מובילות ורישומם למסחר בבורסת תל אביב, הנפקת מוצרים ומדדים חדשים ואטרקטיביים, תרומה אקטיבית להעמקת הכסוי האנליטי של חברות ציבוריות וחינוך פיננסי של הציבור כי הבורסה אינה קזינו, אלא משכן לגיטימי לכספו של הציבור הרחב הינם חלק קטן מהצעדים שעל הבורסה לבצע. אסור להנהלת הבורסה להפוך את המסחר בבורסת תל אביב למשכנם החביב של שחקני הארביטראזי ומכונות האלגו טריידינג".

עיקרי השינויים המוצעים בלוח הזמנים למסחר
 עיקרי השינויים המוצעים בלוח הזמנים למסחר