תסריט האימים של הפרקליטות

עם מותו של ש"ד, הבלון של משפט הולילנד עומד בפני פיצוץ

תסריט האימים של המדינה התממש. כשנה אחרי שהפרקליטות הצהירה בבית המשפט כי לאור מצבו הרפואי הסבוך קיים חשש ממשי שש"ד, עד המדינה במשפט הולילנד, יהיה כשיר להעיד רק במשך שנה, הלך היום ש"ד לעולמו.

סימן ראשון להידרדרות משמעותית במצבו היה ב-17 באוקטובר 2012, אז אושפז ש"ד בבית-החולים עקב אירוע מוחי. אמנם הפרקליטות מיהרה להודיע כי הוא אינו במצב שעלול לסכן את המשך עדותו, אבל הדברים לא היו משכנעים, ובטור מאותו היום הערכנו כי ייתכן שנבואת מותו של ש"ד במהלך המשפט עומדת להגשים את עצמה.

היום (ו'), לאחר היוודע דבר מותו של ש"ד, הודיעה הפרקליטות כי בכוונתה "להמשיך לנהל את המשפט כסדרו, גם במקום שבו לא ניתן יהיה להשלים את שמיעת חקירתו הנגדית של העד".

גם הודעה זו אינה משכנעת ביותר. מותו של ש"ד אינו סוגר את הגולל על תיק הולילנד, שמבוסס גם על ראיות חיצוניות ומסמכים רבים. עם זאת, ש"ד הוא עד המפתח בפרשה שגם הביא לפתיחת החקירה, ואין שום סיכוי שבעולם שהמשפט ימשיך "להתנהל כסדרו" לאחר מותו.

מותו של ש"ד יקשה מאוד על הפרקליטות להרשיע את הנאשמים שלא זכו לזכות הבסיסית והיסודית לנהל חקירה נגדית של ש"ד בבית המשפט. הנאשמים שסנגוריהם כבר חקרו את ש"ד בחקירה נגדית, כמו למשל יזמי פרויקט הולילנד, הלל צ'רני ואביגדור קלנר, נמצאים במצב קשה יותר, אך גם מצבם המשפטי השתפר לאחר מותו של עד המדינה.

במצב המורכב ביותר מבחינה משפטית נמצא ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שסנגוריו התחילו לחקור ממש השבוע את ש"ד, וחקירתם נקטעה בתחילתה. עם זאת, הראיות נגד אולמרט לא היו חזקות במילא, ואפילו השופט דוד רוזן ציין זאת השבוע. ולכן, גם מצבו המשפטי של אולמרט השתפר היום מאוד.

יש שיאמרו כי מותו של ש"ד מהווה מכה קשה לפרקליטות. יש שיאמרו כי האירוע הטרגי רק יאפשר לה לרדת מהעץ הגבוה ממילא שעליו טיפסה.

ב-7 בפברואר 2012 התרענו כי פרשת הולילנד, שזכתה לכינוי "אחת מפרשות השחיתות החמורות בתולדות המדינה", עלולה להסתיים בקול ענות חלושה. "בבואה של הפרקליטות לבית המשפט, כדאי שתזכור את מה שלימדה אותנו הסופרת מרים רות ז"ל בהיותנו ילדים - מהו סופו של כל בלון", כתבנו אז.

עם מותו של ש"ד, הבלון של משפט הולילנד עומד בפני פיצוץ. יהי זכרו ברוך.