פיל לבן

בריכת "גלי-הדר", הפועל 7, שכונת הדר, חיפה

איך הכול התחיל

מתחת למגרש הפועל בפינת רחוב ציפורה זייד שבשכונת הדר בחיפה, נחנכה בשנת 1949 בריכת הפועל, או בשמה הרשמי "גלי הדר". באותה שנה אירחה הבריכה את אליפות הפועל הראשונה של מדינת ישראל.

תיאור המבנה

הבריכה הייתה חלק ממתחם שכלל בניין משרדים ואולם ספורט, וכן את קולנוע "תמר". בניין המשרדים בעל קומת העמודים משמש קירוי לחלק המים הרדודים של הבריכה המלבנית. יתרת הבריכה תחת כיפת השמיים, וסביבה חומת אבן גבוהה. את המתחם כולו תכננו שניים מאבות האדריכלות המודרנית בישראל, זאב רכטר ואריה שרון.

גלגולים

לקראת המחצית השנייה של שנות ה-50 ירדה מחלקת השחייה של הפועל חיפה מגדולתה, והופסקה הפעילות התחרותית בבריכה. נותרו בה רק חוגים לילדים ולמתחילים. בשנת 1957 הוחכרה הבריכה לעיריית חיפה, והיא הופעלה באמצעות אתו"ס - החברה העירונית לאומנות, תרבות וספורט. ב-1960 חודשה פעילות מחלקת השחייה, אך זו פורקה בשנות ה-70. במהלך השנים הידרדר מצבו הפיזי של המתחם כולו, ופעילות הבריכה, ששימשה בשנותיה האחרונות את תושבי השכונה הדתיים, הופסקה סופית בשנת 2007.

הידעתם

בריכת גלי הדר שימשה בשנת 2002 לוקיישן לצילומי סצנת הבריכה הריקה בסרטו של ניר ברגמן "כנפיים שבורות".

מה המצב עכשיו

כשמסביבה שכונת מגורים פעילה ושוקקת חיים, גם אם לא מפוארת, ניצבת בריכת הפועל כאות קלון לבעליה ולעיר. המתחם אמנם חסום לכניסה, אך הצצה מעבר לחומה המקיפה מגלה את הבריכה במלוא כיעורה ועליבותה. את מקומן של צהלות הילדים המשתכשכים במים וקריאות הניצחון של הספורטאים, מחליפה כיום דממת הפסולת שעל קרקעיתה העירומה של הבריכה.

מעיריית חיפה נמסר כי בעלת הנכס - ההסתדרות (מועצת פועלי חיפה), הציגה בפניה כמה חלופות לשיקום המתחם. עיריית חיפה אישרה את כל החלופות שהוצגו, והיא ממתינה להחלטת ההסתדרות בנושא.

אם יורשה לנו

ניתן להניח שרבים ממקבלי ההחלטות אצלנו נהנים ממנויים במרכזי ספורט חדישים, הכוללים גם בריכה מחוממת ומקורה; שלא לדבר על אלו היוצאים את מרפסת ביתם המפואר הישר לשפת המים. במידה דומה של ביטחון, ניתן לקבוע שמעטות הן השכונות בישראל, שיתנגדו לבריכה פעילה בתחומן. שכונת הדר אינה נמנית עמן.