עורך ynet, יון פדר: "החוכמה היא לא להתחפש לטלוויזיה"

פדר אמר את הדברים בכנס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי, במסגרת פאנל שדן בהתחזקות פלטפורמות הווידיאו באתרים‏ ■ "אנחנו לא נתחפש למדורת שבט"

‎‎‏"החוכמה היא לא להתחפש לטלוויזיה" - כך התייחס עורך ‏ynet‏, יון פדר, למהלכים שביצעו לאחרונה אתרי החדשות המובילים בישראל עם הקמת אולפני חדשות והקמת מערכי שידור אינטרנטיים, במסגרת הפאנל "קודם הפרינט - עכשיו הטלוויזיה" בכנס השנתי של איגוד האינטרנט הישראלי.

‏לדבריו, "אם נעשה את זה, נשחק משחק לא חכם מבחינתנו. לא כי אנחנו לא מסוגלים מבחינה הפקתית, חדשותית וטכנולוגית - והוכחנו את זה בחודשים האחרונים - אלא כי החוכמה היא לחפש את השימושים והיכולות האינטרנטיים.

"אנחנו לא נתחפש למדורת שבט, שאנשים יושבים מול הטלוויזיה בסלון וצופים במהדורת חדשות. זה לא הגיוני. האינטרנט היא פלטפורמה שבמהותה היא ‏VOD‏ - אתה יכול לפתוח את האינטרנט בכל מקום ובכל שעה. זו פלטפורמת מולטימדיה שמשלבת מילים, תמונות, קטעי וידיאו ושידורים חיים".

גם באתר מאקו מבית קשת התחמשו בחודשים האחרונים כחלק ממהלכי הווידיאו החדשותי באינטרנט, עם מינויו של יעקב אילון לתפקיד מנהל האקטואליה באתר. שלומית אברהם, עורכת מאקו, התייחסה בפאנל למערכת היחסים מול חברת החדשות של ערוץ 2.

לדבריה, "לא הקמנו מערכת חדשות עצמאית נפרדת. חדשות ערוץ 2 היא זרוע מאוד חזקה שלנו כקשת. אנחנו עושים מוצר משלים, ואני לא חושבת שאנחנו מרוקנים את חדשות ערוץ 2 מתוכן. בכל מקרה, לא נקים אולפן שיתחרה בחברת החדשות".

‎‎לחצים מצד מפרסמים

‏באשר לשאלה האם בהיעדר רגולציה אתרי החדשות צריכים לפעול לפי כללי אתיקה, שלהם מחויבים מהדורות החדשות בטלוויזיה, אמר פדר כי "אנחנו פועלים לפי אתיקה עיתונאית מובהקת, שאני לא חושב שמישהו יכול להטיל בה ספק. אם עולם הטלוויזיה היה מתנהל בצורה אתית מקובלת, עם מצב שלא נראה תוכן שיווקי, אז הייתי אומר וואלה. אבל אנחנו רחוקים מהמצב הזה. ‏

"אני לא מאמין ברגולציה. אני כן מאמין שאתה לא יכול לעבוד על הנמענים שלך. אתה לא יכול למכור להם תוכן שיווקי, כי הנמענים יצביעו באצבעות ויעזבו אותנו. אנחנו לא צריכים עוד רגולציה, אנחנו כן צריכים עבודה מקצועית תקפה ונאמנה, ואז הקהל יידע בדיוק מה קורה".

‏באשר למצבה של התקשורת, שסובלת מתקופה כלכלית קשה, בין היתר בגלל ירידה בהיקפי הפרסום, התייחס פדר ואמר כי "התקשורת חיה על אמצעים דלים מדי יחסית לתפקיד האחראי שהיא צריכה לשאת. זו בעיה שכולנו סובלים ממנה".

‏ינון מגל, עורך וואלה ומי שמנהל ומקדם את מערך החדשות ואולפן הווידיאו של האתר, אמר כי בתקופה הקצרה שבה הוא מכהן בתפקיד כבר נתקל בלחצים שונים מצד מפרסמים באתר. "היה מישהו שלא אהב משהו, והבעתי את דעתי שאנחנו מערכת עצמאית, ושום דבר לא שונה, והעסק המשיך עולם כמנהגו. תפקידו של עורך שמייצג את הצד של התוכן הוא לייצג את הערכים העיתונאיים שהוא מאמין בהם".

מגל התייחס גם לסיקור מערכת הבחירות האחרונה ואמר כי "בסופו של דבר, מי שקרא את וואלה קיבל סיקור הוגן ללא שום אנשים מועדפים או כאלה שנמצאים ברשימה שחורה".