"ייקח שנים עד שצעדי הממשלה ישפיעו על שוק הנדל"ן"

יוסי אפרתי, סמנכ"ל השקעות ב'הכשרה' חברה לביטוח: "בינתיים מחירי הדירות עולים, ולמיסי הנדל"ן יש חלק חשוב בהכנסות המדינה, ולאור הגירעון בתקציב לא בטוח שעליית מחירי הנדל"ן תטופל על-ידי הממשלה"

"הממשלה, שעוד לא קמה, נכשלה עד כה בטיפול במחירי הנדל"ן, לכן כלל לא בטוח שנושא זה יהיה הראשון שיונח על שולחנה וגם אם כן הצעדים שתעשה הממשלה החדשה בעניין ייקחו שנים עד שיבואו לידי ביטוי "- כך קובע יוסי אפרתי, סמנכ"ל השקעות ב'הכשרה' חברה לביטוח, בסקירה שפרסם לחודש פברואר ותחזית למארס 2013.

לדבריו, "בינתיים מחירי הדירות עולים, ולמיסי הנדל"ן יש חלק חשוב בהכנסות המדינה, ולאור הגירעון בתקציב לא בטוח כאמור שעליית מחירי הנדל"ן תטופל על-ידי הממשלה".

אפרתי התייחס לסוגיית הריבית ומעריך כי "הפחתת הריבית שלא באה בחודש פברואר תגיע החודש. בנק ישראל החליט להותיר את הריבית ברמה של 1.75% לנוכח עלייה במחירי הדירות, אך רמז כי ללא הירתמות של הממשלה לעניין בנק ישראל אינו יכול לבדו למנוע התייקרות שכזו" ועל כן הצפי הוא כי בנק ישראל יוריד החודש את הריבית ברבע אחוז לרמה של 1.5%.

על פי סקירת מחלקת השקעות ב'הכשרה' הקיצוץ האוטומטי בסך 85 מיליארד דולר בתקציב האמריקאי יעבור בצורה הדרגתית או יצומצם "כך שההשפעה על הסנטימנט החיובי בשווקים לא תשפיע, אם בכלל. גם המבוי הסתום בבחירות באיטליה וחולשה במדד מנהלי הרכש הסיני לא גרמו לנפילות בשוקי המניות בעולם ורוב המדדים סיימו את חודש פברואר בעליות".

עוד נקבע כי "בסביבה הגלובאלית ובארה"ב בפרט אנו עדים לשיפור מתמשך , עלייה במדד האמון הצרכני שעלה ביותר מ-10 נק' בפברואר לרמה של 69.6 נק' כמו גם מכירה של דירות חדשות שעלו ב-15.6% ועלייה של 1.8% באישורי הבניה מאותתים כי שוק הנדל"ן בארה"ב מתחיל להתעורר ולהשפיע על מחירי הדירות שעלו עפ"י מדד קייס-שילר ב-6.8% בשנה האחרונה. בגוש האירו מדד מנהלי הרכש נותר ללא שינוי האינפלציה ירדה ל-1.8% ושיעור האבטלה עלה ל-11.9% מנגד בגרמניה סקרי הציפיות ממשיכים להיות אופטימיים יותר כאשר מדד מנהלי הרכש שם עלה מעל ל-50 נקודות".

ב'הכשרה' מעריכים כי מדד פברואר צפוי לרדת ב-0.1% ומדד חודש מארס יעלה ב-0.2% . תחזית האינפלציה ל-12 חודשים קדימה הינה 1.9%.