ויזל: "אם הורדת המכס תבוטל, כל רשתות האופנה יעלו מחירים"

‎ועדת הכלכלה דנה היום בביטול הפטור ממכס על יבוא בגדים ■ מנכ"ל ובעלי פוקס קורא להרחיב את הפטור ממכס גם למוצרי הלבשה תחתונה ומגבות

רשתות האופנה מאיימות כי אם יוחלט לבטל את הורדת המכס על יבוא ביגוד, הן יעלו את המחירים לצרכן. "אם יבטלו את הורדת המכס, כל הרשתות יעלו מחירים באופן מיידי", אומר ל"גלובס" הראל ויזל, מנכ"ל ומבעלי קבוצת פוקס.

היום (ב') קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון בהחלטת שר האוצר לבטל את המכס בשיעור של 12% שחל על יבוא בגדים. ההחלטה נכנסה לתוקף בינואר השנה, והיא מיטיבה בפועל עם רוב רשתות האופנה בישראל.

יצרני הטקסטיל המקומיים התאגדו לפני חודשים אחדים במאבק למנוע את ביטול המכס, ועתה הם מנהלים מאבק להחלתו מחדש של מכס על יבוא, בטענה כי ביטולו פוגע קשות בייצור המקומי. אלה טוענים גם כי ביטול המכס לא יגולגל לצרכן אלא ישמש את חברות האופנה לשיפור הרווח.

אסי גוטרייך, יצרן מקומי העומד בראש המאבק, טען היום בשיחה עם "גלובס" כי התעשייה המקומית מעסיקה אלפי עובדים, וכי היא אחראית למכירות של יותר מ-800 מיליון שקל בשנה מייצור מקומי. "אין אף מדינה שהורידה את המכס לאפס. מכס של 12% הוא הגנה מינימלית על הייצור המקומי".

התעשייה המקומית נעלמה

בחברות האופנה ובחטיבת הקמעונאות באיגוד לשכות המסחר טוענים מנגד כי תעשיית הטקסטיל המקומי נעלמה כבר מזמן, וכי מדיניות המכס לא תשיב את הגלגל לאחור.

לדברי ויזל, "כל חברות האופנה הורידו את המחירים לצרכן בישראל בעקבות ירידת המכסים. מעבר לזה, האחוזים הבודדים של המכס שהיו נהוגים בעבר הם לא הסיבה לפער בעלות בין הייצור במזרח לבין הייצור בישראל, שעומד על מאות אחוזים".

ויזל מוסיף, כי "בל נשכח שבגלל ירידת המסים, במהלך השנים וכן בשנים 2012-2013 ירדו מחירי מוצרי ההלבשה בישראל, וכך כל משפחה מעוטת-יכולת יכולה לדאוג שילדיה יתלבשו בבגדים חדשים לגנים ולבתי-הספר. האם בשביל לנסות להציל תעשייה שלא קיימת של מאות עובדים בודדים, רוצים להעניש את מיליוני תושבי המדינה וילדיהם?".

בעלי פוקס אף קורא להרחיב את הפטור ממכס גם למוצרי הלבשה תחתונה ומגבות, תחומים נוספים שבהם קבוצת פוקס פעילה באמצעות מותג ההלבשה התחתונה arrie ופוקס הום.

לדבריו, "דלתא, שהיא היצרן הגדול ביותר, מייצרת את רוב הסחורה במצרים או במזרח הרחוק, חברת ארד מייצרת את כל המגבות הצבעוניות במזרח. כל הגנה מלאכותית של מספר אחוזים תגרום לעלייה אדירה במחירים ולא תעזור לתעשיית הטקסטיל שכבר איננה פה".

לדברי יורם דר, יו"ר חטיבת קמעונאות בלשכת המסחר, "תעשיית הטקסטיל המקומית הלכה ונעלמה עם השנים. אין בישראל תעשיית טקסטיל, ואי-אפשר להעסיק תעשייה בצורה מלאכותית. פה ושם יש מתפרות קטנות וייחודיות, ולכן להורדת המכס האחרונה אין משמעות".