בני שטיינמץ השיק מיזם ענק לרכישת נדל"ן אירופי במצוקה

השיק מיזם של 2 מיליארד דולר בניסיון לנצל את קשיי המימון של הממשלות והחברות באירופה

בני שטיינמץ, יזם כריית היהלומים באפריקה ואחד הישראלים העשירים בעולם, השיק היום (ב') בלונדון מיזם של 2 מיליארד דולר לקניית נדל"ן אירופי במצוקה. זהו ניסיון נוסף של משקיע עשיר לנצל את קשיי המימון של הממשלות והחברות באירופה.

על פי הפרסום ב"פייננשל טיימס" הבריטי, שטיינמץ המיליארדר שכר את כריס פפשירסטופורו, לשעבר מנהל הנדל"ן של חברת ניהול הקרנות של דויטשה בנק, RREEF, לנהל את המיזם. המיזם יהיה חברה-בת של קבוצת בני שטיינמץ, BSG, שהיא תשלובת פרטית עם זכויות כרייה ובעלות על סדרת מכרות יהלומים, זהב וניקל במערב אפריקה ובמדינות הבלקן. הוא יתמקד במשרדים ובשטחי מסחר, שזקוקים לרה-ארגון פיננסי או לפיתוח מחדש.

BSG תספק למיזם, ששמו עדיין לא נקבע, הון יסוד של 400 מיליון דולר. פפשירסטופורו מסר שהחברה החדשה תדלג על שלב גיוס ההון הפרטי ותתמקד במקום זאת בגיוס משקיעים לכל השקעה בפני עצמה.

"הרבה מאוד אנשים מעוניינים להשקיע כעת בנדל"ן אירופי, אך הם חוששים ממשבר בגוש האירו ורוצים להיות בטוחים מה הם קונים. זה אומר שני דברים: הם רוצים להשקיע במשותף עם אנשים שמכירים את השוק היטב, והם רוצים לראות איזה נכסים הם בדיוק קונים, ולא להשקיע בקרן עם תיק נכסים מעורב", הסביר פפשירסטופורו.

שוק במגמת התרחבות

ההתעניינות בנדל"ן אירופי בקרב חברות אקוויטי פרטי בארה"ב וקרנות הון ממשלתיות נסקה בשנתיים האחרונות. משקיעים כאלו גייסו מיליארדי אירו, כשהם נמשכים לשילוב של מצוקה תקציבית ממשלתית, כמו בספרד ובאירלנד, שבשתיהן הוקם "בנק רע" לריכוז הלוואות רעות לנדל"ן שמעיקות על הבנקים המסחריים, והמצוקה של חברות הנדל"ן האירופיות.

אבל עד כה, קצב קניית נכסים במצוקה היה איטי מכפי שרבים בתעשייה צפו. ב-2012 גויסו למטרה זו 6.9 מיליארד דולר בלבד, לעומת 15.2 מיליארד דולר ב-2011, והמשקיעים ממתינים שהשוק הזה ייפתח. BSG של שטיינמץ כבר במו"מ לרכישת שישה נכסים שונים.

פפשירסטופורו, בן 44, הוא משקיע משופשף בנדל"ן מסחרי באירופה. בהיותו בדויטשה בנק הוא הוביל עסקאות קנייה והחכרה חוזרת בהיקף 1.4 מיליארד אירו של 850 נכסים שהיו בבעלות חברת החשמל האיטלקית Enel. העסקה ההיא מ-2004 הייתה הגדולה מסוגה באיטליה. הוא עזב את RREEF אחרי 15 שנות עבודה בסוף 2012. חברת הקרנות הזו סבלה מתקופה סוערת שבה הוטל צל על עתידה לאחר שדויטשה בנק שקל למכור אותה.