הותר לפרסום: ש"ד ממשפט הולילנד הוא שמואל דכנר ז"ל

דכנר, שנפטר בשבוע שעבר, היה עד מדינה מטעם המדינה בפרשת הולילנד ■ דכנר הועסק כיועץ ליזמי הולילנד וכמתווך במכירת המגרשים במתחם הולילנד

ה-ש"ד הוצא מהבקבוק. בית המשפט המחוזי בתל אביב התיר הבוקר (ג') לפרסום כי ש"ד, עד המדינה במשפט פרשת הולילנד הוא שמואל דכנר ז"ל, איש עסקים בתחום הנדל"ן שהועסק כיועץ ליזמי הולילנד וכמתווך במכירת המגרשים במתחם הולילנד.

בסוף השבוע האחרון הלך דכנר לעולמו בגיל 75 בעיצומו של משפט הולילנד ולאחר שהחל להיחקר בחקירה נגדית על ידי סנגוריו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, המואשם בפרשה בלקיחת שוחד. בעקבות מותו, התיר ביהמ"ש את פרסום שמו ותמונתו של דכנר המנוח.

דכנר לא היה רק עד המדינה ועד המפתח במשפט הולילנד אלא גם האיש שהביא לפתיחת חקירת המשטרה את הפרשה. ב-2010 ובעקבות מחלוקות כספיות עם יזמי הולילנד, הלל צ'רני ואביגדור קלנר, הכין דכנר טיוטת כתב תביעה נגד המעורבים בפרשת השוחד לכאורה שבה פירט את התשלומים שהעביר לכאורה בשם היזמים לאישי ציבור, במטרה לקדם את פרויקט הנדל"ן עצום הממדים בירושלים.

ב-1 ביולי 2012 החל דכנר למסור את עדותו במשפט. לאורכו, סבל דכנר ממצב בריאותי קשה ומבעיות לב ועקב מצבו הרפואי מסר את עדותו מדי יום, אך במשך שעות ספורות בלבד.

מאז שהחל לגולל בפני רשויות החוק את סיפור השוחד שלו היה שותף מלא גם לדבריו, הותקף דכנר קשות על ידי הנאשמים בתיק.

לדברי הנאשמים, ובהם אולמרט דכנר היה שקרן שבדה חלקים ניכרים מעדותו מלבו, ואף זייף מסמכים במטרה להשחיר את שמם של הנאשמים.

בעקבות נכונותו לשמש עד מדינה במשפט הולילנד, כרתה המדינה בפברואר 2010 על הסכם עד מדינה עם דכנר שכלל תנאים מפליגים. בין היתר, הוסכם כי שמו ותמונתו יאסרו לפרסום, הוא קיבל עד מותו מדי חודש מהמדינה 12 אלף שקל כ"דמי מחיה", מומנו לו טיפולי שיניים, ובנוסף המדינה סגרה חובות שהיו לדכנר לשוק האפור. כמו כן, התחייבה המדינה, כלק מהסכם עד המדינה, למחוק חובות של ש"ד לרשויות המס, המסתכמים בכמיליון שקל. עוד התחייבה המדינה שלא להעמיד את ש"ד לדין בגין חלקו בפרשת הולילנד וספיחיה, וכן לשלם את שכר-טרחתו עורך-דינו בהליכים אזרחיים, ככל שאלה יינקטו נגדו על-ידי מי שייפגעו מעדותו. בנוסף, ש"ד, שנחשב על-ידי המשטרה והפרקליטות ל"עד מאוים", זכה לאבטחה צמודה שמומנה גם היא על-ידי המדינה.

ביום חמישי בשבוע שעבר אמור היה דכנר לעבור צנתור. ואולם מועד הצנתור נדחה ל-14 במארס 2013. באותו היום נחקר דכנר על ידי פרקליטו של אולמרט, עו"ד רועי בלכר בחקירה נגדית בהמשפט הולילנד. שעות לאחר מכן, התמוטט דכנר ומת. בהלוויה של דכנר בכתה בתו את החלטתו להיות עד מדינה. "כולם שכחו ממך וברחו ממך, כי לא יכולת לתת יותר, כי אי אפשר היה לסחוט אותך יותר... אני מצטערת שנתנו לך להיות עד מדינה", אמרה. הבת המשיכה וספדה לאביה, שהיה ניצול שואה שאת ילדותו העביר במחנה ריכוז והיה ניצול שואה. "לימדת אותי אהבת אדם. האמנת לאנשים ורצית לעזור להם, וכמה עזרת. המוטו שלך היה רק לתת ולתת", ספדה הבת לאביה, "אבל בדבר אחד טעית. אנשים הם לא באמת טובים כמו שהאמנת. אנשים הם רעים ואכזרים. אין אהבת אדם. ארצנו הפכה להיות ארץ אוכלת יושביה, אדם לאדם זאב וכולם היו עסוקים בלהרוס את שמך הטוב. שתו את דמך והרסו את חייך".

הבת פנתה לשופט דוד רוזן הדן במשפט הולילנד ודרשה ממנו להמשיך ולנהל את המשפט עד הרשעה. "אל תיתן להם לסמא את עיניך ולשבש את דעתך", אמרה לשופט.