האם תוכנית ה-QE3 תיפסק? שוב קולות ב'פד' לעצירתה

בבנק המרכזי חלוקים באשר לרכישות האג"ח ■ ראש שלוחת ה'פד' בפילדלפיה צ'ארלס פלוסר, הצהיר כי לדעתו יש להקטין את היקפי רכישות האג"ח ולבסוף לסיים התוכנית, לפני סוף השנה

האם תוכנית ההרחבה הכמותית של הפדרל ריזרב בארה"ב תיפסק? הקולות בבנק המרכזי חלוקים, כך נראה, והיום (ד') ראש שלוחת ה'פד' בפילדלפיה צ'ארלס פלוסר, הצהיר כי לדעתו יש להקטין את היקפי רכישות האג"ח ולבסוף לסיים התוכנית, לפני סוף השנה.

הפדרל ריזרב רוכש כיום אג"ח ממשלתיות בהיקף של כ-85 מיליארד דולר מדי חודש, במסגרת תוכנית ההרחבה הכמותית שלו (QE3) - התוכנית השלישית מאז פורץ משבר הסאב-פריים ב-2008, אז החל הבנק המרכזי ברכישות האג"ח במקביל להורדת הריבית לרמה אפסית.

"לאור היקף הרכישות הגדול שה'פד' מנהיג, אנו צריכים תמיד להקפיד לבחון את המצב", אמר פלוסר. "אנו לא יודעים כיצד המשך הרכישות ישפיע על השוק".

לאחר פרסום פרוטוקולי ה'פד' של חודש ינואר, עולה כי מספר הולך וגובר של קולות בבנק קוראים להפסקה של תוכנית הרכישות, ותשומת לב רבה תנתן לפגישה הקרובה, ב-19-20 במארס, בה תבדק מקרוב המדיניות.

למרות הצהרותיו של פלוסר, יו"ר ה'פד' בן ברננקי וסגניתו ז'נט יילן הביעו באחרונה תמיכה בתוכנית הרכישות. "רכישות האג"ח יימשכו עד שנראה שיפור משמעותי באבטלה", הבהיר ברננקי, בעדות שנשא בקונגרס האמריקני בשבוע שעבר. "בסביבה הכלכלית הנוכחית, היתרונות של רכישות האג"ח ברורים".