בנק ישראל: הרשויות המקומיות הקטינו את הגירעונות

זאת, למרות שהתמיכה הממשלתית בהן ב-15 השנים האחרונות רק ירדה

ב-15 השנים האחרונות, הגירעונות של הרשויות המקומיות והיחס בין חובותיהן להכנסותיהן ירדו משמעותית, למרות ההפחתה המתמשכת בתמיכת הממשלה בתקציביהן - זו המסקנה המרכזית במחקר שערך בנק ישראל, ושיתפרסם בדוח השנתי הקרוב. המחקר בוחן את ההתנהלות התקציבית של הרשויות.

לפי הנתונים שעולים מהמחקר, מ-1997 עד 2012 פחת גירעונן של הרשויות בהדרגה - מגירעון של 0.8% תוצר לעודף של 0.2%, ובד בבד ירד חובן של הרשויות המקומיות ביחס לתוצר ב-1.7 נקודות אחוז. הממצא היותר חשוב הינו כי שיפור זה הושג חרף ההפחתה של ההעברות הממשלתיות לרשויות ב-0.5 אחוז תוצר, והיא תוצאה של צמצום ניכר בהוצאותיהן, הנאמד ב-1.5 אחוזי תוצר.

כלכלני הבנק המרכזי מדדו את התופעה לפי מדד VFI (Vertical Fiscal Imbalance), המודד את שיעור ההוצאות שאינן ממומנות בהכנסות עצמיות מתוך סך ההוצאות, והוא מצביע על מגמה דומה: מדד זה ירד מ-40% ל-25%; כלומר אם בתחילת התקופה הנסקרת קצת פחות ממחצית מהוצאותיהן של הרשויות מומנו על ידי הממשלה, בסוף התקופה, רק רבע מהוצאותיהן מומנו ממקורות חיצוניים לרשויות.

השיפור אינו אחיד

השיפור בהתנהלות התקציבית של הרשויות משתקף גם בנתונים הבאים: עומס המלוות הריאלי לנפש (סך החוב חלקי מספר התושבים בניכוי אינפלציה) ירד ב-16 השנים האחרונות, מ-2,680 שקל לכ-1,520 שקל בלבד - צניחה של 43% בעשור וחצי.

עם זאת, השיפור הפיננסי של הרשויות אינו אחיד: השיפור בהתנהלות ניכר ברשויות היהודיות יותר מאשר ברשויות הלא-יהודיות, ונצפה ביישובים בכל קבוצות הגודל ורמות ההכנסה. כך לדוגמה, עומס המלווה לנפש ירד בתקופה הנסקרת בכ-45% ברשויות היהודיות, לעומת ירידה של 23% בלבד בלא-יהודיות.

עוד עולה מהמחקר, כי מעבר למגמה החיובית המאפיינת את התנהלותן התקציבית של הרשויות המקומיות בישראל, מצבן הפיסקלי האבסולוטי טוב ביחס לרשויות במדינות OECD: חוב הרשויות המקומיות בישראל ב-2010 עמד על כ-1.6% תוצר, נמוך משמעותית מהממוצע ב-OECD, שעמד על 8.2% תוצר. יתרה מזו, יחס החוב של הרשויות המקומיות לתקבוליהן, עמד ברשויות הישראליות ב-2010 על שליש שנת תקבולים, לעומת כחצי שנת תקבולים בממוצע ברשויות במדינות OECD.

הגירעון ש להרשויות
 הגירעון ש להרשויות