מבחן דרכים: המינוואן VERSO המחודש של טויוטה

המינוואן המחודש נותר כלי יעיל, אך קיבל, לשם שינוי, גם אישיות של רכב פנאי

יש לי ידיד, כלכלן במקצועו, שהתלבט לאחרונה בשאלה אם להרחיב את התא המשפחתי משלושה לארבעה ילדים. הוא הציב את כל העלויות המשפחתיות השוליות לילד נוסף בשלוש השנים הבאות, קיזז מהן את הזיכויים והציב מולן את ההכנסות המשפחתיות. לבסוף הוא הגיע למסקנה, שהמשפחה לא יכולה להרשות לעצמה כלכלית ילד נוסף (בדיעבד זה לא עזר לו, אבל זה כבר סיפור אחר). סעיף בעייתי במיוחד בחישוב הכלכלי היה סוגיית השינוע: לפי חישוביו יהיה צורך לרכוש מיניוואן ופירוש הדבר "בור" לא קטן בתקציב השנתי.

למרבה המזל, ציי הרכב בישראל מצילים את המאזן הדמוגרפי. כמעט כל הארגונים מאפשרים כיום לעובדים בעלי משפחות מורחבות לשדרג למיניוואן קומפקטי.

אחת הבחירות הפופולריות ביותר בז'אנר הזה הייתה ועודנה הטויוטה VERSO, שקיבל השנה שדרוג מקיף. טויוטה משנה כיום כיוון בקו העיצוב וגם ה-VERSO נטש את המראה הרבוע של הדגם היוצא לטובת מראה ספורטיבי עם חרטום, שנראה כאילו הושאל מאלפא-רומיאו. התוצאה מעניקה לרכב הילה של רכב פנאי.

תא הנוסעים עבר שדרוג קוסמטי, מורגש אך לא דרמטי. עמדת הפיקוד שומרת על המערך יוצא הדופן של שעונים, שממוקמים מתחת למרכז השמשה וצביר המתגים המרכזי עדיין נמצא במרחק של נגיעת אצבע מההגה. כמו כל דגמי הדור החדש של טויוטה ל-VERSO יש כעת מסך מגע רחב לשליטה על רוב מערכות המשנה (מזגן, קול, ניווט) והמכלול כולו נראה ומרגיש איכותי יותר.

למרות האורך החיצוני המוגדל מרחב הפנים נותר ללא שינוי והוא ניצב על בסיס הגלגלים באורך 2.78 מטר כמו בדגם היוצא. זהו נתון מכובד יחסית לקבוצה והוא מעניק מרחב ברכיים מתקבל על הדעת ליושבי השורה השלישית, כל עוד ממדיהם קומפקטיים.

הכניסה והיציאה למושבים האחוריים עדיין בעייתית ודורשת גמישות, כמקובל בפלח הזה. מנגד, קיפול שתי שורות המושבים האחוריות הופך את הכלי למוביל מטענים רציני.

עיקר השיפורים במודל החדש נסתרים מעין. בידוד הרעשים, למשל, שודרג משמעותית ורוב רעשי המנוע והרוח נותרים בחוץ.

התנהגות הכביש חדה ומדויקת יותר בעבר, אך עדיין לא ברמה של משפחתית מהדור האחרון והנאה מנהיגה היא עוד אחד מהוויתורים, שכרוכים בהרחבת התא המשפחתי.

באגף ההנעה נותר מנוע 1.8 ליטר בהספק 147 כ"ס, שעונה על כל הצרכים המשפחתיים הטיפוסיים ולא נשרך מאחור בעליות. תיבת ה-CVT הרציפה שודרגה אך היא עדיין מותחת את המנוע לטריטוריה קולנית תחת האצה אינטנסיבית. בסך הכול זהו כלי יעיל, חסכוני ונעים. במחיר בסיס של 161 אלף שקל ועם ביקוש, שעולה משמעותית על ההיצע בשוק המשומשות, נראה שה-VERSO תמשיך לשמח את חובבי המשפחות הגדולות.