גולדמן זאקס: נתוני התעסוקה הטובים בארה"ב עלולים להטעות

בריאיון לרשת CNBC אמר אחד הכלכלנים הבכירים של הבנק כי נתוני התעסוקה של אתמול לא עומדים בקנה אחד עם שאר הנתונים המתקבלים בכלכלה האמריקאית ■ העריך: אם המגמה בשוק העבודה תימשך - הפד יעלה את הריבית

דהירת השוורים בוול סטריט בתקופה האחרונה מבוססת בין היתר על נתוני מאקרו טובים שפורסמו בתקופה האחרונה מכיוונה של ארצות הברית. אך בבנק ההשקעות גולדמן זאקס טוענים שמוקדם מדי לחגוג בגלל שיש חוסר עקביות בנתונים שמתקבלים, ובעוד שחלק מהתחומים בארצות הברית נמצא בדרך להתאוששות, יש עדיין תחומים שבהם יש דשדוש.

"נתוני התעסוקה נותנים תקווה כי אנחנו מתקדמים לקראת התחזקות של שוק העבודה בארצות הברית, אך הם מעט מבלבלים אם משווים את מה שקורה בשוק העבודה לתחומים אחרים בכלכלה כמו הצמיחה בתמ"ג. "אמר יאן הציוס, כלכלן בכיר בבנק ההשקעות, בריאיון לרשת CNBC. "זה לא מדהים, בהתחשב בביצועים הלא כל כך חזקים של התחומים האחרים.

הציוס מתייחס בעיקר לנתוני התעסוקה שפורסמו אתמול בארצות הברית שהצביעו על יצירת 236 אלף מקומות עבודה חדשים, מה שהוביל לירידה מפתיעה בשיעור האבטלה ל-7.7%. מנגד קיימות ההערכות כי הצמיחה בתמ"ג של ארצות הברית ברבעון הרביעי של 2012 עמדה על 0.1% בלבד.

"המשמעות של הנתונים היא שיש קצב צמיחה חלש של התפוקה או שאחד משני צדי המטבע שולח מסר מוטעה", אמר הציוס. "יכול להיות שמה שאנחנו נראה יהיה שנתוני שוק העבודה הם אלה שנותנים לנו את התמונה המדוייקת יותר לגבי מצבה הכלכלי של ארה"ב, מאשר הנתונים האחרים. יש עדיין שאלות פתוחות בעניין".

במהלך הריאיון התייחס הציוס לתגובה הצפויה של הפד לנתונים במיוחד לאור הדיבורים על כוונתו של הבנק המרכזי להפחית את היקף תוכנית רכישת האג"ח שלו במידה ויהיה שיפור בשיעור האבטלה. הכלכלן של גולדמן זאקס אמר כי אם הקצב הזה בשוק העבודה יישמר אז ייתכן מאוד שהפד יתחיל לשקול העלאת הריבית.

"השאלה היא כמה חודשים צריכים לעבור עם נתוני תעסוקה טובים כדי שהעניין יהפוך למגמה", אמר הציוס. "כמובן שאם אנחנו נעבור תקופה ארוכה עם נתונים טובים כאלה, אין ספק שהפדרל ריזרב ייצטרך לעשות שינויים במדיניות שלו".