סקר חושף חומר נפץ פוליטי: איטלקים עשירים פי 2 מגרמנים

סקר צריכה ופיננסים של משקי בית מביך את גרמניה כל כך, שהבונדסבנק שומר את הנתונים בסוד

סקר-מיקרו על ההון וההכנסות של משקי הבית במדינות גוש האירו, שנערך במסגרת כלל-אירופית על ידי בנקים מרכזיים בכל מדינה, חושף "חומר נפץ פוליטי" במדינות כמו גרמניה, אוסטריה ואיטליה - עד כדי כך שהבנק המרכזי הגרמני מסרב לפרסם את הנתונים ומתייחס אליהם כאל סוד מדינה - לפי היומון הנחשב "פרנקפורט אלגמיינה צייטונג".

לפי העיתון, בדצמבר 2006 הקים הבנק המרכזי האירופי (ECB) את מנגנון סקר הצריכה והפיננסים במשקי הבית, HFSC, שכלל מומחים, סטטיסטיקנים וכלכלנים מהבנק עצמו, מהבנקים המרכזיים הלאומיים של מדינות האירו וממוסדות סטטיסטיים. המטרה הייתה לאסוף "מידע מבני ברמת המיקרו" על הון משקי הבית במדינות גוש האירו.

הסקרים יצאו לדרך ב-2010 אחרי עבודת ההכנה המאסיבית, והתוצאות מוכנות. עד כה לא נערך סקר מקיף כזה באירופה. ייתכן שגם לא ייערך סקר נוסף בעתיד, מפני שהתוצאות סנסציוניות עד כדי כך שהבונדסבנק שומר אותן בסוד. באחרונה התברר מדוע.

מבוכה לגרמנים

הסקרים נערכו בכל מדינה בנפרד, וכל בנק מרכזי אמור לפרסם את התוצאות שלו, שאחר כך אמורות לעבור ניתוח מרכזי ב-ECB ולתת תמונה מקיפה של עושר ועוני בחלקים השונים של אירופה. כמה מדינות כבר פרסמו את תוצאות הסקרים שלהן, ביניהן איטליה ואוסטריה.

הבנק המרכזי האוסטרי מצא תמונה לא נעימה: ההון המשמעותי במדינה מתחלק בצורה מאוד לא שוויונית. 5% העשירים ביותר במדינה מחזיקים בכמעט מחצית מההון הלאומי. ההון החציוני שלהם היה 1.7 מיליון אירו בנכסים מגוונים. המחצית התחתונה של האוסטרים החזיקה רק ב-4% מההון הלאומי. 83% מהם חיו בשכירות. ההון החציוני שלהם היה רק 11,000 אירו, בדרך כלל במכונית ובחשבון חיסכון. לעשירית מהאוכלוסייה היה שווי נטו של פחות מ-1,000 אירו.

ההכנסה החציונית של משקי הבית הייתה 76,000 אירו. ההכנסה הממוצעת, לעומת זאת, הייתה 265,000 אירו, בגלל ההטיה של משקי הבית העשירים. זו הסיבה לכך שמדינות אירו רבות אינן להוטות לפרסם את הנתונים - הם מכילים חומר נפץ פוליטי.

הנתונים בגרמניה דומים כנראה, וזו הסיבה לכך שהבונדסבנק שומר עליהם כעל סוד מדינה. ממשלת גרמניה כבר הובכה באחרונה עם פרסום דוח עוני שחשף עובדות לא נעימות שהושמטו בפרסום והודלפו לאחר מכן.

הסיבה השנייה היא איטליה. הדוח האיטלקי מגלה שההכנסה החציונית של משקי הבית האיטלקיים עלתה ב-56% מאז 1991. בשנים 2008-2010 היא עלתה ב-5% בשנה - למרות המשבר הפיננסי העולמי.

בגרמניה נשארה הכנסת משקי הבית קפואה ברוב התקופה הזו, בעוד שהמסים עלו. וכעת הם עלולים לשמוע שההון החציוני הנקי של משק בית איטלקי הוא 163,875 אירו - ואילו משק הבית הגרמני קרוב יותר לעמיתו האוסטרי עם 76,000 אירו. פחות ממחצית מהאיטלקי.

"פרנקפורט אלגמיינה צייטונג", שאינו חשוד באג'נדות חברתיות מיוחדות, מסתמך על מקורות בבונדסבנק, שהגדירו את התוצאות "חומר נפץ פוליטי". המסקנה היא שבמדינות בלתי אחראיות מבחינה פיסקלית, כמו איטליה, משקי הבית עשירים בהרבה ביחס למדינות כמו גרמניה, שתקציביהן היו תמיד מאוזנים פחות או יותר, והחובות שלהן היו סבירים.

מסקנה נוספת היא שהאיטלקים מחביאים את ההון שלהם מהממשלה ביתר כישרון מאשר הגרמנים, המשלמים יותר מסים ומוכנים לשלם יותר, אף שגם בגרמניה הספורט הלאומי הוא העלמת מס - כתב "פרנקפורט אלמיינה צייטונג". וכעת יש תרחיש די סביר שגרמניה היא זו שתצטרך לחלץ את איטליה, תלוי איזו ממשלה חדשה תוקם בה.