רשות המסים נגד מעלימי מס מהשכרת דירות: רשפון - ההתחלה

(עדכון) - ‎‎בעקבות חקירה שהחלה לאחר פניות ל"מלשינון", פשטו הבוקר עשרות חוקרים של רשות המסים על בעלי נכסים ביישוב היוקרתי רשפון, החשודים בהעלמת הכנסות מהשכרת נכסים למגורים ■ כמה מהם עוכבו לחקירה

עשרות חוקרים של רשות המסים פשטו הבוקר (ב') על בעלי נכסים ביישוב היוקרתי רשפון. זאת, בעקבות חקירה שהחלה לאחר פניות ל"מלשינון", הלא הוא "קו הצדק" שפתחה הרשות במסגרת המלחמה בהון השחור. בעלי הנכסים חשודים בהעלמת הכנסות והשכרת נכסים שלא כדין.

הרשות נמצאת בתקופה זו בשיאו של מבצע "מעלימים - משלמים" ומבצעת פשיטות רבות על בעלי נכסים ועסקים‎.‎‏ החוקרים מנסים לאתר ברשפון נכסים המשמשים למגורים או מסחר, והחשד הוא כי ההכנסות בגין השכרתם אינן מדווחות.

לדברי הרשות, לאחר אימות המידע שהגיע ל"מלשינון", נפתחה חקירה שהסתעפה למספר בעלי נכסים. במהלך היום, החוקרים תשאלו שוכרים שמתגוררים בנכסים הללו או עושים בהם שימוש מסחרי, ובמקביל עיכבה כמה מבעלי העסקים לחקירה‏‎ ‎במשרדי הרשות. החקירה בנושא נמשכת. ‏

מרשות המסים נמסר כי הפעילות ברשפון מהווה סנונית ראשונה במלחמה כוללת שמתכוונת הרשות נגד העלמת הכנסות בהשכרת נכסי נדל"ן‎ .‎

‎‎‏500 אלף משקי-בית בשכירות

‎‎‏עם השקת קמפיין נגד ההון השחור בישראל באחרונה, הצהיר שר האוצר היוצא, יובל שטייניץ, כי היעד החדש שלו הוא "מלחמת חורמה נגד ההון השחור והעלמות המס", וכי המדינה תגבה עוד 20 מיליארד שקל ממעלימי מס.

יצוין כי בחודשים האחרונים נמתחה ביקורת על הרשות ועל המשרד האוצר - בין היתר ב"גלובס" - שהצהירו על כוונתם לצאת למלחמה בהון השחור, אך התעלמו מנושא גביית המסים משוכרי דירות.

לא מעט משכירי דירות חייבים במס. הפטור מתשלום מס למשכיר דירות - תולדה של הוראת שעה משנת 1990 - מוגבל ל-4,980 שקל בחודש, סכום שאינו נשמע כיום דמיוני למי שמחפש דירה.

לפי נתוני הלמ"ס, כ-500 אלף משקי-בית בישראל גרים בשכירות. בתל-אביב, למשל, 49% מהתושבים גרים בדירה שכורה. ובתל-אביב יש עשרות אלפים שמשלמים יותר מ-4,980 שקל. על דירת שני חדרים בדיזנגוף, לדוגמה, מבקשים כיום 5,000 שקל דמי שכירות.

אז כמה כסף נכנס למדינה ממסי השכרה? אף אחד לא באמת יודע. אין שום מספר, לפחות לא כזה שהוצג בתגובה לפניות "גלובס", במטרה להשוות ההכנסות ממסי השכרה להיקף הגבייה המוערך. ‏‎‎‏

קמפיין "קו הצדק" של רשות המסים: 8,000 פניות ל"מלשינון" עד כה

בימים אלה ממשיכה רשות המסים לנהל את הקמפיין השנוי במחלוקת לעידוד אזרחים לדווח לה על מעלימי מס, באמצעות הטלפון או האינטרנט. ל"גלובס" נודע כי מאז החלה הרשות להפעיל את ה"מלשינון", המכונה בידי הרשות "קו הצדק", היא קיבלה יותר מ-8,000 פניות. אחת מהפניות הללו הובילה את חוקרי רשות המסים לבעלי הנכסים ברשפון.

"קמפיין המלשינון" זוכה לקיתונות של ביקורת, מאז שהחל לפני מספר שבועות. לדברי המבקרים, לא ראוי שרשות ציבורית תעודד אזרחים להלשין על חבריהם. בנוסף, נטען כי המדינה מבזבזת משאבים על מטרה שגויה.

לדברי המבקרים, במקום להתמקד בציבורים שלמים, שלא משלמים מסים, או להילחם בחברות ענק, מעדיפה הרשות להתמודד עם אנשים פרטיים, בעלי עבודות קשות ולא מתגמלות.

הרשות מצדה לא נבהלת ורק מגבירה את השימוש במלשינון כדי לאתר מעלימי מס וכסף שחור.