האם איטליה תהיה "הילד הרע" שיפיג את האופוריה בשווקים?

סוכנות הדירוג פיץ' חתכתה בסוף השבוע את דירוג האשראי של המדינה ל-+BBB עם אופק שלילי ■ בינתיים, התסבוכת הפוליטית בה נמצאת המדינה גוררת דחייה של רפורמות כלכליות חשובות ■ תשואות האג"ח של איטליה מטפסות

תשואות האג"ח של איטליה מטפסות הבוקר (ב') ואנליסטים מציינים כי התשואות אף עלולות לזנק בחזרה לרמות השיא שנראו לפני כשנה. זאת, בשל התסביך הפוליטי אליו נקלעה המדינה, ביחד עם הכלכלה הדועכת שהובילת את סוכנות הדירוג פיץ' לחתוך את דירוג האשראי של המדינה.

"איטליה באמת הולכת 'להתפוצץ' בשבוע הקרוב", אמר ג'ו רונדל, מנהל מחלקת המסחר בחברת ETX קפיטול, בראיון ל-CNBC. "איטליה סבלה מהורדת דירוג בסוף השבוע אך כעת גם תשואות האג"ח שלה עולות ומצמצמות את המרווח מול אלו של ספרד, כך שקיימת סבירות שעלויות המימון שלה יהיו יקרות יותר מאשר של ספרד".

אתמול הודיע בפה גרילו, מנהיג "תנועת 5 הכוכבים" כי הוא מעוניין להנהיג את הממשלה האיטלקית הבאה ולמעשה נסוג מהחלטתו לא לשתף פעולה עם המפלגות האחרות. ההצהרה של גרילו הגיעה לאחר שסוכנות הדירוג פיץ' הודיעה כי חותכת את דירוג האשראי של המדינה מרמה של A- לרמה של +BBB עם אופק שלילי. הודעתה של פיץ' הגיעה בעת שהמדינה נמצאת בתסבוכת פוליטית שהגיעה לאחר שבבחירות האחרונות לא הושגה הכרעה מהותית של אחת המפלגות הגדולות, כך שנוצר ואקום שלטוני שגורר אחריו דחייה של רפורמות כלכליות חשובות.

רונדל הוסיף ואמר כי החשש הוא שאיטליה תהיה "הילד הרע" שיגרום לפיצוץ הבועה שהתנפחה בשווקים. "אני סבור שתשואות האג"ח של איטליה 'יתפוצצו' בעוד תשואות האג"ח של ספרד יתמתנו, כך שאיטליה תהפול להיות הילד הרע של אירופה".

תשואות האג"ח של איטליה ל-10 שנים עלו הבוקר בכ-7 נ"ב לרמה של 4.65%.