לפיד לא יהיה שטייניץ 2

לא חבר של נתניהו ולא איש דברו, לפיד יחבור לפקידים ויתעמת

בסוף השבוע מיהר שר האוצר היוצא, יובל שטייניץ, להשוות עצמו עם יאיר לפיד, שר האוצר הבא (כך מסתמן נכון לכתיבת שורות אלו), שכן שניהם לא כלכלנים וטירונים פוליטיים לכאורה עת כניסתם למשרד הממשלתי הקשה מבין כולם.

מי שחושב שלפיד יהיה "שטייניץ 2" טועה ובענק. ניתן לומר כבר עתה כי לא יהיה דמיון, אפילו לא קטן, בין האוצר של שטייניץ לבין האוצר של לפיד. ראשית כל, שטייניץ נכנס לאוצר כפוליטיקאי אנונימי, שאין לו בהכרח אג'נדה כלכלית סדורה, במטרה לחדור כמה שיותר אל התודעה הציבורית. האילוץ, או המגבלות שלו, היו ברורים לכל, ורק הלכו והובלטו עם הזמן: לא לפגוע ב"בוס", ולהתיישר עם החלטותיו. על זה גם שילם מחיר יקר מאוד.

לפיד מגיע לכס האוצר מנקודה שונה, אם לא הפוכה לגמרי: הוא ראש הסיעה הכי מבטיחה וחזקה, הוא בעל אידיאולוגיה כלכלית מוצקה, הוא מוכר והוא בא עם המון נקודות, שאותן הוא יכול לאבד ככל שיעשה טעויות.

אך חשוב מכל, לפיד לא במיליה של נתניהו, והקשר בין ראש ממשלה לבין שר אוצר הוא מכריע ובעל השפעה מהותית ומשמעותית במדיניות הכלכלית. ליתר דיוק, הדיאלקטיקה בין השניים: אחד רוצה להוציא יותר, השני רוצה לשמור על הקופה. שני התפקידים בנויים, באופן אינהרנטי, להתנגשות. אגב, בחודש האחרון ראינו איך ה"טירון הפוליטי" עושה לראש הממשלה הממולח בית ספר של ממש.

בשונה משטייניץ, לפיד לא יהיה "יס מן" של ביבי, הוא לא יישב על הגדר בשבילו ולא יהסס להתעמת אתו ככל שיידרש. זה גם לא יהיה אולמרט-בראון, שלא היססו להתכסח זה עם זה אבל במוצאי שבת צפו במשחקים של בית''ר על כוס יין משובח. יין לא יהיה כאן הפעם.‏

לכן, כשמנסים לנבא איך ייראה האוצר של לפיד תחת ראש הממשלה נתניהו, ניתן להגדיר את התרחיש העתידי כדלהלן: יהיה מעניין, רצוף מאבקים, וככל הנראה גם קצר, שכן לא נראה כי השניים יוכלו לחיות יחד הרבה זמן.

אסור לשכוח שביבי כבר עזר לשר אוצר אחד (דן מרידור) למצוא את הדלת החוצה, ואסור עוד יותר לשכוח כי צריכים לקצץ 20 מיליארד שקל, ולהעלות מסים ב=5 מיליארד שקל.

מה שכן, ללפיד יתרון עצום: פקידי האוצר. לפיד הגיע למקום השני בבחירות בגלל נושאי כלכלה, והאידיאולוגיה שלו בתחומים הללו היא "אוצרית" באופן חסר תקדים: לפיד ישמח לקצץ בקצבאות, להכניס את הערבים והחרדים לשוק העבודה, לקצץ בביטחון, לקצץ בשכר ובתנאי העבודה של כלל המגזר העסקי ולבטל פטורים מיותרים - אלו העקרונות של התוכנית הכלכלית שכתבו פקידי אגף התקציבים בשנה האחרונה. מתברר כי הם השותפים הטבעיים של לפיד.